Thursday, April 7, 2011

Strier

För att unvika hudbristningar, också kallade Strier i den medicinska sfären, har jag som många andra mödrar smort in magen från dag ett med den oljan som jag hört bäst rykte om, nämligen Weledas. Den kombinerade oljan innehåller naturliga ämnen som penetrerar huden och gör den mjuk utan att tillföra artificiella ämnen eller vara för kladdig. Mot den otacksamma klådan som ofta uppkommer när magens hudyta spänns ut, fungerar den också ypperligt.
Nu är jag sex och en halv månad gången och har börjat få en ganska stor mage - och inte en hudbristning så långt ögat kan nå. Jag smörjer faktiskt in brösten också då Strier lätt kan uppkomma även där när brösten växer och svullnar under processens gång och det räcker ju med att de små vackra kurvorna kommer förändras efter amningen ändå, maskliknande ränder vill jag gärna bevara mig själv från.

21 comments:

  1. Åh, var kan man köpa den salvan? Har två vänner som är gravida och jag tror det skulle kunna vara en bra present. Många köper gåvor till barnet, men jag vill ju skämma bort mina väninnor! :-)

    ReplyDelete
  2. Om man drabbats av bristningar under sin graviditet, finns det något sätt att råda bot på dem?

    ReplyDelete
  3. Ni kvinnor som bevarats från sådana ränder innan barnafödande kan skratta er lyckliga. Vissa har fått dras med dem över hela kroppen, både bröst, lår och rumpa, sedan första pubertetshormonerna trädde fram...

    ReplyDelete
  4. Hur mycket hjälper en sådan olja egentligen då jag har hört att det är genetiskt om man får bristningar eller ej.
    Hoppas jag i så fall ärvt min mammas gener och slipper bristningar.

    Jättefin bild i förra inlägget!

    ReplyDelete
  5. Fortsätt i så fall att smörja in brösten under amningen för mina hudbristningar i brösten kom inte förrän då. När amningen är igång på riktigt någon vecka efter förlossningen var brösten sprickfärdiga. Annars gillade jag också den här havandeskapsoljan och även den för mellangården som hjälper mot bristningar i underlivet under själva förlossningen. Tillhör kategorin "saker man inte visst INNAN".

    ReplyDelete
  6. Jag fick inte en bristning när jag var gravid, jag hade ingen superkräm utan var bara noga med att återfukta huden.

    ReplyDelete
  7. jag blir förvånad att du som kan så mycket om hud tror att man kan smörja som skydd mot bristningar. bristningarna beror på hormoner och sitter inte alls i det yttre hudlagret, men visst är det skönt att vara mjuk.

    ReplyDelete
  8. Tror tyvärr inte det hjälper, utan det handlar om gener. Läste någonstans att detta är något som skönhetsindustrin lurar i oss för att tjäna stora pengar...

    ReplyDelete
  9. Obs! Hittade oljan via Pricerunner. Tack ändå! :)

    ReplyDelete
  10. hej var med i fototävling 2011:

    http://mohammedialdebis.blogg.se/2011/april/fototavling-2011-4.html#comment


    alla grymma fotografer är med, var med du också!

    ReplyDelete
  11. Bristningar är genetiskt och inget man kan påverka genom att smörja in sig. Jag fick inga bristningar under min graviditet, inte heller har mina storasystrar eller mamma fått några. Däremot har jag ett flertal vänner som fått massor trots intensivt smörjande...

    Hursomhelst, oljan ser mysig ut. Tror jag ska ta och testa den på mina torra vinterben. :)

    Kram

    ReplyDelete
  12. Jag fick inte heller någon hudbristning, har läst att det beror på hormoner och något som påverkar ska visst vara åldern. Yngre kvinnor får lättare än äldre gravida, jag var 34. Vet inte hur mycket sanning som ligger i detta dock. Men som sagt, det finns hopp! Inte alla får. Jag smörjde i början med Palmers Cocoa butter som många här i UK och USA (mfl länder)rekommenderar. Doftar underbart av kakao, man blir riktigt sugen! Men jag var långt ifrån ihärdig så jag tror inte att det spelade någon roll. Tror mer på gener och hormoner och kanske på åldern...

    ReplyDelete
  13. ..och jag smörjde inte in mig det minsta, gick upp 30 kio, men fick inte en endaste bristning, eller strior eller några andra märkliga yttre men heller, så allt är inte guld som glimmar!

    ReplyDelete
  14. Jag använde också Weledas olja och har inga bristningar på magen efter två graviditeter. Däremot fick jag en hel del på bröstens undersida (ja.. de har numer en undersida!). Bristningarna kom sista veckan retligt nog.

    Oljan håller huden mjuk och smidig och det skadar ju absolut inte att testa. Jag använde även en butter från Neal's Yard. Ett bra märke om man gillar naturliga produkter, beställde från deras webbutik i England och leveransen hit fungerade ypperligt.

    Sofia

    ReplyDelete
  15. Här är en länk till krämen jag nämnde

    http://www.nealsyardremedies.com/Mothers-Balm

    Sofia

    ReplyDelete
  16. jag är nu i vecka 38 och har inte fått en enda bristning(har gått upp 15kg), jag började använda weledas olja men tyckte det blev för kladdigt,. kan verkligen rekomendera cocoa butter från bodyshop- finns som ett bodystick., otroligt bra, lättare att smörja sig med.,

    ReplyDelete
  17. Svar till alla: Det finns inga medicinska studier som visar på att Strier endast beror på hormoner som uppkommer vid graviditet. Man kan se ett samband med hormoner över huvudtaget men det finns alltid kombinerade med en alltför snabb expandering av huden på stället det berör. Det är den stora belastningen på den växande huden och hudutsträckningen som sker, ofta för fort för att celldelningen i vävnaden ska hänga med och då skapas dessa ärrliknande ränder som oftast är mycket svåra att få bukt på och oftast är omöjliga att bli av med.
    Hudbristningar eller Strier bildas när bindväven utsätts för övertänjning. Detta kan egentligen ske under flera tillfällen vid livet, vid graviditet, pubertet eller ovanligt snabb viktuppgång. De vanligaste områdena är lår, stuss, bröst eller mage om dessa växer allt för snabbt för att vävnadens elastiska fibrer ska hänga med.
    Hade bristningarna enbart berott på hormoner så hade man fått dem lite varstans. Nu får man dem dock oftast på magen, brösten, rumpan och höfterna för att dessa områden, framförallt vid en gravidtitet expanderar mycket fort så att huden hänger inte med.
    Det finns också flera fall där ärftlighet ej har kunnat påvisats men patienten i fråga ändå fått tydliga Strier pga dessa omständigheter, precis som det finns flertal fall där ärftligheten talar för att patienten i fråga ska få Strier men av någon anledning så uppkommer det inga.
    Det man vet och det man har empirisk erfarenhet av är just det faktum att oljor (för att mjukgöra området och på så vis minska risken för att huden tänjs ut och skadas) och rörelse över områden som expanderar fort av vilken anledning det än må vara, kan minimera dessa strier och hjälper huden att göra skadorna så små på huden som möjligt.
    På vissa har dessa fungerat och på vissa andra där viktupgången varit mycket påtaglig funkar det givetvis inte för att hudens celllager i de olika hudlagren skadas såpass. Men det ger en garanterat positiv effekt trots allt att mjukhålla huden där man vet att den ska expandera under en graviditet.

    /stina

    ReplyDelete
  18. Det låter ju onekligen logiskt men tränger oljan tillräckligt djupt ner? Ska definitivt testa Weledas vid min nästa graviditet. Förra gången smörjde jag med mandelolja men den var väldigt kladdig.

    ReplyDelete
  19. använde också samma olja vid båda graviditeterna och har inte fått några bristningar. Vid min andra graviditet använde jag dock den otroligt sällan, kanske 1-2 ggr varannan vecka, gick upp betydligt mer, ca 30(!!!!)kg MEN fick inga bristningar...
    Två av mina vänner har fått bristningar efter födseln så d är också lite intressant..

    ReplyDelete
  20. hej Stina. du har fel. Det finns många medicinska studier som visar att bristningar helt klart och tydligt inte kan förhindras med hjälp av oljor och krämer, eftersom de kommer från det undre hudlagret som inte några krämer kan tränga igenom. Jag vill till och med påstå att det inte finns några medicinska studier som visar att krämer skulle ha någon som helst påverkan.


    Det har att göra med gener och ärftlighet, men precis som med alla ärftliga symptom betyder det inte att 100% av alla får det och de som inte har släktdrag är helt förskonade. Så fungerar inte ärftlighet och gener, så jag tycker du resonerar mycket konstigt här. Bara för att ens mormor och mamma har haft bröstcancer är det inte garanterat att man kommer får det, utan bara att det är en högre risk. Så om man inte får bröstcancer trots att det ligger i släkten, är det än myt att det är ärftligt enligt dig?

    Men det är ju alltid skönt att smörja in sig, så fortsätt du...

    ReplyDelete
  21. Hej på er alla! Jag smörjde in mig VARJE dag under min graviditt. Men fick hudbristningar ändå tyvärr...

    Har verkligen massor med bristningar som är både jättesynliga och störande! Jag mår verkligen jättedåligt över det, vet att man inte kan ta bort dem helt å hållet men det går att förebygga hudbristningar.

    Så nu har jag försökt hitta information om behandlingar. Har läst på www.plastikoperationer.net/hudbristningar-behandling-bort om behandlingar som kan förbättra bristningar. Det står mkt bra information för er som har funderingar på att behandla era hudbristningar.

    Vet inte vilken behandling jag ska välja men det lutar åt carboxy therapy :D

    ReplyDelete