Wednesday, April 6, 2011

Tabbouli

Igår var det egentligen menat att finfina Minna skulle komma hem till mig och bli bjuden på hemlagad middag. Men ibland kan jag känna, som trött och väldigt hemhängande kvinna på siståne, att jag vill ut och svänga mina lurviga.
Sagt och gjort. Vi skrattade och pratade oss igenom en underbar kväll med libanesisk mat i mörkret på Tabbouli. Persiljeblandad Tabbouli, falaffel, yoghurt, spenatpiroger, stekt halloumi ...Och drack mintte efter det tills det var dags att åka hem med en härlig, varm känsla i magen som det är underbart att ha och som kommer efter en kväll som denna.

(Men jag måste dock säga det att även som gravid kan jag ibland längta ihjäl mig efter en stadig grogg och en cigg på det, den synden som jag alltid passar på att nyttja när det väntas trevligheter som detta. Är det helt galet? Ibland kan jag drömma om den dagen när jag återigen får bli lite sprudlande flamsig och sitta med goda vänner och bara få dricka lite alkohol och just ta den där enda (okej, kanske två cigg då och gudbevaremigväl, ibland tre och fyra) och ändå vara i denna nya situation jag redan befinner mig i och älskar.)

7 comments:

  1. Arrrggghhhh, jag är i 5:e månaden och längtar längtar längtar efter att få dricka vin igen. Jag tycker verkligen att det är jobbigt att man är så himla gravid när man är gravid. Det blir nästan allt man är, man är knappt en person längre.

    Folk verkar inte se något annat än magen, och man är plötsligt enbart en vandrande bäbis-hållare. Alla bara frågar om hur jag mår och om namn och om barn och bla bla bla, jag orkar inte.

    Jag vet att många tycker det är fantastiskt att vara gravid, men jag tycker det är helt sjukt tråkigt och jag längtar tills jag får vara mig själv igen, känna igen min kropp och vara en individ igen.

    ReplyDelete
  2. Nej det är inte galet Stina, förstår dig 100%. Den här restaurangen ska jag komma ihåg, jag flyttar til Stockholm i sommar från Island och ska jobba tre månader, ska bli underbart! Jag är nästan säker att Ellipse Klinikken kommer få ett besök av mig också ;)
    Ha en bra dag!

    Kram,
    Astridur

    ReplyDelete
  3. Var inte orolig, min gravida kompis pratar om cigg - jämt och ständigt! ;-)
    /R

    ReplyDelete
  4. Hej! Bara så att du vet så bör man inte äta roquerfort ost när man är gravid. Bara om den värms upp till en riktigt hög temperatur. Fast alla gör som de vill. Själv längtar jag efter allt man inte få.

    ReplyDelete
  5. Vill inte oroa dig men jag tror inte att det är så bra med mynta och pepparmint när man är gravid. Vi "av-rekommenderade" folk till det när jag jobbade inom hälsokost-branschen. Kram J

    ReplyDelete
  6. Jag längtade ofta efter en kall öl är jag var gravid. Speciellt när vi var på Sicilien förra somamren, det vattnades i munnen på mig! HEEEEELT normalt om du frågar mig!

    ReplyDelete
  7. Det er helt normalt å lengte etter litt "syndige" ting når man er gravid! Jeg er forøvrig veldig positiv til litt småsyndig i festlige anledninger, men selvfølgelig ikke når man har et barn i magen. Men etter fødsel, desto herligere.

    Anne fra Norge

    PS. Ikke bry deg om alle disse kommentarene som handler om "ikke spis ditt eller datt". Det er utrolig mye hysteri knyttet opp mot mat for gravide, og mesteparten av dette er bare tøys. Spis det du har lyst på, næringsrikt og ikke minst nok mat for både deg og babyen.

    ReplyDelete