Wednesday, May 4, 2011

STOKKE

Ni som har följt min blogg en längre tid vet vilket bekymmer jag hade att finna en barnvagn som passade alla mina kanske inte omöjliga krav, men tydliga behov och förväntningar skulle man kanske kunna säga. (HÄR och HÄR kan ni läsa om dessa I-landsbekymmer.)
Sanningen är den att jag inte bara sökte efter en vagn med de mer naturliga kraven, såsom att den skulle vara bra för barnet, ha praktiska funktioner, vara lätt att manövrera och sådant självklart. Jag ville definitivt inte ha en Bugaboo som alla andra har av två enkla anledningar. 1. Alla har dem, och nog för att det förmodligen finns en bra anledning till det men jag är svagt allergiskt mot kloningskänslan över det. 2. Jag tycker att de rent estetiskt inte är speciellt tilltalande samt att jag verkligen misstyckte att de är så låga och ej går att justera i höjden. Med mina 170cm och M's en bra bit över det, kändes det märkligt att ha vår lilla A i ett sådant lågt läge.

Det fanns givetvis en mängd andra barnvagnar på marknaden som vi kände och klämde på - men jag tyckte för det mesta att de antingen var precis som Bugaboon, för låga, eller hade för mycket krimskrams i form av stål och dekaler och allehanda konstiga attribut. Jag sökte efter en barnvagn med mer klassiskt snitt och enkla linjer som dessutom skulle vara hög i alla lägen och justerbar. Därutöver ville jag att en smidig sittdel, som både går att vända fram och tillbaka, skulle finnas tillgänglig och fyra hjul. De estetiska och praktiska förhoppningarna galopperade jämtes varandra, men båda hade lika stor beslutanderätt när det gällde att finna vad jag/vi sökte.

STOKKE-barnvagnen hade jag aldrig sett i Sverige tidigare men utomlands och tyckte till en början att den var alldeles för modern för min smak. Men ju mer jag beskådade utbudet på marknaden och ju mer kritisk jag blev i vad som ingick i vagnarnas uppbyggnad/funktion och vad som gick att göra med respektive barnvagn - började STOKKE bli en mer och mer överlägsen vinnare. Det fanns ett genialiskt tankesätt som jag började beundra.
Inte bara för att den är mycket originell och har enkla linjer (förutom handtaget som är lite konstigt utformat men man kan inte få allt) - det är också den barnvagn som jag anser är mest mångfacitterad beträffande kombinationsmöjligheter och smart tänkande. De enkla formerna och linjerna passar mig utmärkt och den mörkblåsvarta färgen likaså.
Det faktum att du kan sänka ner både liggdelen, sittdelen och också bilbarnstolen som vi köpt till, gör den bara där överlägsen enligt oss. Jag vill ha mitt barn så högt upp som möjligt av det enkla faktum att jag vill ha närheten, ögonkontakten och inte behöva luta mig över om jag till exempel ska byta i vagnen eller bara böja mig ner och pussa ihjäl honom för några minuter. Jag tycker också det är mer tilltalande för ögat snygghetsmässigt med barnvagnar som är högre.

Att allt är så lättutbytt gjorde även M glad då han insåg att jag är den som mestadels under dagtid kommer ansvara över barnvagnen och då ska det vara säkert och lätt för mig att fixa med de olika insatserna själv. Sittdelen kan du också höja och sänka så att jag kan ha lilla A högt upp, tittandes mot mig när han är lite yngre - och längre ner och bort från mig när han blir större och vill se vida världen med egna ögon.
Den fördelen att man också kan höja och sänka sittdelen så till vida att man kan justera höjden om man är på en restaurang eller ska sitta intill ett bord, och då kan använda barnvagnssittdelen som en matbarnstol visar bara på det underfundiga ingenjörsögat som verkligen tänkt till efter alla förnödenheter och behov som kan tänkas uppkomma i vardagen.
Att fälla ihop den gör man bara med ett enkelt tryck och den unika möjligheten att fälla ihop skelettdelen med sittdelen på, som en golfbag där den krymps ihop till två hjul - gör att den är utmärkt i minimala sekelskifteshissar och andra trånga utrymmen.

Men för oss som reser väldigt mycket och som delar vårt liv inte bara i Schweiz och Sverige, utan som gärna tar oss över haven så ofta tillfälle ges, är bilbarnstolen det mest uttänkta. Den går nämligen att fälla ner i liggläge fullkomligt så att du kan använda den delen som en liggvagnsdel när du är ute och reser och inte vill släpa med hela den "vanliga", större liggdelen. Vanligtvis får ett barn endast halvligga i en bilbarnstol högst någon timme av ergonomiska anledningar samt att bilbarnstolar aldrig är helt nedfällbara. Men med STOKKES bilbarnstol har de även tänkt på slutsatsen att man faktiskt borde kunna använda bilbarnstolen under längre perioder (upp till åtta timmar per tillfälle) och har även konstruerat den som en reseliggdel/bilbarnstol så att man både kan ha den ikopplat i barnvagnens skelettdel samt använda den ursprungliga funktioner som bilbarnstol när man ska åka bil eller taxi utomlands. För mig är detta höjden av barnvagnsintellekt och genomtänkhet.

Så valet blev efter mycket letande självklart. STOKKE it is.
Vi fick fantastisk hjälp av den HÄR butiken som jag bara måste få höja till skyarna för det objektiva resonemanget beträffande alla barnvagnsmärken och för att de verkligen gjorde allt för att lyssna på både mina, M's och de generella barnbehoven och visade oss alla barnvagnar på marknaden och även lät oss testköra och hade stort tålamod innan vi beslöt oss. Den snabba leveransen var också ett plus i kanten.

Vi har köpt till vinteråkpåse, en fleceåkpåse, vattenhållare, mygg, sol och regnskydd samt bilbarnstolen och alla delar kommer i rena, enkla linjer utan stora dekaler eller mystiska färgkombinationer. Jag är i ärlighetens namn så förtjust i min barnvagn att jag helst av allt vill ta ut den på en testtur redan nu. För den är, enligt mig, så satans snygg och annorlunda.

Så nu vet ni vilken barnvagn vi har köpt och vilken barnvagn vår lille kille kommer köras omkring i under ett par år.

25 comments:

  1. Åh så härligt att ha fått hem vagnen! Den ser såå fin ut, ni kommer nog vara jättenöjda med den. Kram och må så gott!

    ReplyDelete
  2. Den är jättesnygg, vi var nära att köpa den också men mannen fick till slut kalla fötter, vi köpte en Teutonia istället... vilken djungel det är men barnvagnar man blir ju tokig tillslut! Hur som helst är jag övertygad om att Stokke också är en jättebra vagn och önskar er många fina promenader!

    ReplyDelete
  3. Jättefin vagn:) Vilken vecka är du i nu?:) Ha en bra dag! Kram

    ReplyDelete
  4. Skoj att få veta vilken modell det blev till slut. Måste vara en härlig känsla att ha den hemma. Längtar tills vår vagn kommer samtidigt som det känns lite läskigt. Det blir på ett annat vis mer verklighet.

    Jag tror absolut att ni kommer bli nöjda med er vagn!

    ReplyDelete
  5. Den slår min Mutsy! Vagnen låter att vara perfekt och speciellt bilbarnstolen. Good luck! Kram Angela

    ReplyDelete
  6. Åh kära Stina!
    tänk så nära det är nu - wohoooo!!

    ReplyDelete
  7. mycket bra och välskriven text. Det kanske är en stokke det får bli.

    ReplyDelete
  8. Vad bra att du är nöjd! Tyvärr tycker jag att den är gräsligt ful och de där små hjulen? Njae, få se om du kommer tycka det är så kul att dra den vagnen i ett snöigt Stockholm. Men då befinner ni er redan såklart på sydligare breddgrader!

    ReplyDelete
  9. Imponerande funktioner! Så otroligt praktisk (och fin.) Grattis grattis !

    ReplyDelete
  10. Satans snygg??!!!

    ReplyDelete
  11. Älskar Stokke! Den är ju helt klart bäst! Vi ska också köpa den, men blir lite senare, är bara i vecka 15 än sålänge :) Frågan är bara vilken färg man ska ha, står mellan beige eller mörkblå som ni. Lycka till med allt!

    ReplyDelete
  12. fast den är ju inte så ovanlig- jag tycker den är nästa lika poppis som buggan och i finland verkar den väldigt poppis, min kusin var på besök här och hade såklart den. personligen tycker jag att den är ful som stryk, men det spelar väl iof inge roll-smaken är som baken. men det som däremot verkade dåligt var att den verkade himla ostadig- mannen i fam skulle göra ngt och den nästan välte och när jag skulle köra den i trappor osv kändes det inte så bra. haha, vilka krav man har idag :-D det var inte som på 70talet när en annan låg i vagnen. lycka till!

    ReplyDelete
  13. Söta Stina! När jag läser en del kommentarer blir jag så ledsen - något jag har väldigt svårt för är människor som är avundsjuka och ironiska. Vagnen är så fin och viktigast av allt - ni är nöjda. Fortsätt att njuta av livet och av din familj och lycka till i framtiden! Många kramar Madde

    ReplyDelete
  14. Jag förstår alla dina argument för vagnen men jag kan ändå inte låta bli att fundera över hur den funkar på lite mer "terräng". Den verkar inte heller ha så stötdämpande däck? Är det någon som har koll på det? Annars verkar det ku vara en toppensmart vagn.

    ReplyDelete
  15. Åhh jag minns när vi fick hem vagnen det blev lite verkligare då för en sekund, och längtan blev bara ännu starkare. Tiden går så fort...Jättefin vagn vi valt! /Lina

    ReplyDelete
  16. Den var mycket finare med liggdel och väskan än de bilder jag sett förr! Gratulerar till inköpet, sönt att ha det på plats! Själva köpte vi en Maxi-Cosi, en 4-wheel-drive som säljaren sa, för att klara snön i Oslo! Njut av sista tiden nu!

    ReplyDelete
  17. Förresten, har du sett missoni's samarbete med Bugaboo? :-) http://oslopasvenska.blogspot.com/2011/05/barnvagn-missoni.html

    ReplyDelete
  18. Fin vagn! Den blir säkert fin för lillen. Fast undrar hur de små hjulen fungerar när det är snöslask ute? å andra sidan så är det ju inte det så ofta.

    ReplyDelete
  19. STOKK:EN må vara en bra vagn, men otroligt ostabil och svår att köra. Att köra i terräng är att glömma. Så länge du håller dig på nyasvaleterad mark är den urbra, men på kullerstenar och lite gropig väg kan det vara en riktig trafikfara. Men smaken är som baken och jag hoppas att ni blir nöjda. Lycka till med allt.

    ReplyDelete
  20. Alla: Jag är mycket nöjd med den barnvagn jag köpt och tackar för alla fina kommentarer!

    Beträffande viss mer surhetspräglade sådana är min enda tanke som florerar när jag läser sådana att det måste vara så besynnerligt att läsa glädjen en anonym människa skrivit om npgonting och sedan däruuöver bemöda sig att dra ner glädjen i form av ord som gräslig, ful omöjlig att köra etc.

    Det är så lustig, för hade Stokken varit omöjlig att köra och så livsfarlig som vissa antyder hade givetvis detta hederliga norska barnmärke som tillverkat rediga barnstolar och andra ting sedan jag var liten, existerat så länge. Stokke är nytänkande och inovativa och försöker se till inte bara vagnen som helhet utan till interaktionen mellan förälder och barn. Alla dessa smarta funktioner som tillkommer visar bara, precis som ajgs krev, på dess genialitet bakom.

    Ingen barnvagn, förutom kanske den gamla klassiska Brio eller de gamla Emmaljungamodellerna är enkla att manövrera i den tuffaste snöslask. Och även då finns det risker med de äldre typerna av barnvagnar då hjulen ofta krånglar där också och snö är liksom snö vilket fordom man än väljer att köra med. Till och med stora bilar fastnar ju i snöslasket så det jag har hört från mammor är att pulka ofta är det enda som fungerar när det är som värst - oavsett barnvagn.

    Det finns för och nackdelar med allt och att finna en barnvagn som är helt perfekt för alla väderlekar, vardagsmiljöer, resor och krav är en omöjlighet. Men i och med att det är ett stort och dyrt inköp så får man som förälder försöka följa sitt hjärta och lita på sin intuition i vad som blir bäst för en själv.

    Jag är säker på att Stokken kommer tjäna sitt syfte i vår familj på ett högst exemplariskt vis och jag är stolt över att våga välja en barnvagn som inte riktigt blivit en självklarhet på den svenska marknaden än.

    Tack åter en gång för alla fina kommentarer!

    See you after the weekend!
    stina auer

    ReplyDelete
  21. Alla: Jag är mycket nöjd med den barnvagn jag köpt och tackar för alla fina kommentarer!

    Beträffande viss mer surhetspräglade sådana är min enda tanke som florerar när jag läser sådana att det måste vara så besynnerligt att läsa glädjen en anonym människa skrivit om någonting och sedan däruöver bemöda sig att dra ner glädjen i form av ord som gräslig, ful omöjlig att köra etc.

    Det är så lustig, för hade Stokken varit omöjlig att köra och så livsfarlig som vissa antyder hade givetvis detta hederliga norska barnmärke som tillverkat rediga barnstolar och andra ting sedan jag var liten, inte existerat så länge och barnvagnen hade inte varit så enormt populär som den faktiskt är i andra skandinaviska länder för att inte tala om i övriga Europa.

    Stokke är nytänkande och inovativa och försöker se till inte bara vagnen som helhet utan till interaktionen mellan förälder och barn. Alla dessa smarta funktioner som tillkommer visar bara, precis som jag skrev, på dess genialitet bakom.

    Ingen barnvagn, förutom kanske den gamla klassiska Brio eller de gamla Emmaljungamodellerna är enkla att manövrera i den tuffaste snöslask. Och även då finns det risker med de äldre typerna av barnvagnar då hjulen ofta krånglar där också och snö är liksom snö vilket fordom man än väljer att köra med. Till och med stora bilar fastnar ju i snöslasket så det jag har hört från mammor är att pulka ofta är det enda som fungerar när det är som värst - oavsett barnvagn.

    Det finns för och nackdelar med allt och att finna en barnvagn som är helt perfekt för alla väderlekar, vardagsmiljöer, resor och krav är en omöjlighet. Men i och med att det är ett stort och dyrt inköp så får man som förälder försöka följa sitt hjärta och lita på sin intuition i vad som blir bäst för en själv.

    Jag är säker på att Stokken kommer tjäna sitt syfte i vår familj på ett högst exemplariskt vis och jag är stolt över att våga välja en barnvagn som inte riktigt blivit en självklarhet på den svenska marknaden än.

    Tack åter en gång för alla fina kommentarer!

    See you after the weekend!
    stina auer

    ReplyDelete
  22. Äsch, du har väl inte fått några sura - och som någon sa, avundsjuka kommentarer? :-) Folk gratulerar dig till inköpet och önskar all lycka, och några har kommit med en extra heads up till problem som kan finnas. Inga osanningar hittills, så vitt jag kan läsa :-) STOKKE har nog inte varit så vanligt förekommande i city, säkert mer en förortsföreteelse, har ju ändå funnits på tex Babyland i säkert 10 år vid det här laget. STOKKE gör ju jättefina produkter, och matstolen är en älskad klassiker - naturligtvis är de innovativa i sitt barnvagnstänkande också! Babyskyddet låter fantastiskt bra, det har jag aldrig sett hur det funkar i bilen faktiskt (går det alltså att ha i liggläge där med?), blir nyfiken nu trots att jag inte har någon bebis längre att sätta däri :-) Jag blir också nyfiken på vad ni valt för extra-vagn, jag menar till landet och så? Efter att ha sett dina härliga bilder från landsbygden om somrarna så gissar jag att du längtar efter att få ta en lugn långpromenad eller två där snart. Grattis till inköpet, det är något visst med att stå där med vagnen, kan fortfarande minnas den härliga känslan och pirret i magen första gången för nu lite drygt 5 år sedan. Härligt också med nya hemmet, skönt att släppa en sån stor stress som det ändå kan innebära i ditt läge. Ha en skön helg och njuuuut av "sista" resan!

    ReplyDelete
  23. Vad kul att ni hittat en vagn som passar er! En av mina basta kompisar här har en Stokke och hon ar supernojd! Själv valde vi en annan vagn da jag hoppas att det kommer bli en massa promenader pa alla mojliga underlag och da kandes det battre med storre hjul.

    Ha en trevlig resa i helgen!

    ReplyDelete
  24. Har ikke fått med meg diskusjonen rundt valg av barnevogn men denne hadde vært perfekt for deg, Mountain buggy http://mountainbuggy.com/ Super fin og perfekt for høye mennesker. Lett å legge sammen og solid. Stokke er også fin men holder en knapp på MB

    Lykke til med barseltiden:)

    ReplyDelete
  25. Jag hps inte du menade min kommentar var sur eller avundsjuk...jag blir lite "va...?" jag tycker den är ful men..min smak är inte ngnstans "rätt" däremot är jag övertygad att de flesta tycker min smak är gräslig ;) så who cares..? jag har själv en bugga men tycker den eg är lite ful så jag har försökt klä den i lite roliga tyger men jag köpte den för att jag har problem med handlederna, den är verkligen jättebra men heller inte så stabil faktiskt...jag skulle helst vilja ha en hederlig gammal 70-80 tals vagn men dem är ju sååå tunga- man är ju van numera med dessa nya. Jag ville bara informera att den inte kändes klockren för jag blev själv lite ställd när jag körde min bugaboo på en lite sned gata uppförs och den höll på att välta (!!) det blir lite annorlunda att köra en vagn sedan när man har en bebis i den...
    Ja, jag tog mig tid att kommentera men det är väl det som är meningen..? Jag menar inte att vara elak eller att jag är avundsjuk och jag tror heller kanske inte att det var min kommentar du syftade på(har ej läst alla). Nåja, det var väl det :)

    ReplyDelete