Monday, July 25, 2011

SPD

I haven't really been able to focus very much since yesterday, because my SPD (foglossning) has returned, worse then ever, and the pain is out of this world. I hate this feeling so much of being captured in my own body, like the pain you have "down there" after a birth isn't enough? Now I have to deal with this horrible pelvic pain also? Every step feels like fire and sitting down is harder then ever. The only thing that makes sense is lying down.

This is such a nightmare! Yesterday afternoon, we inaugurated the beautiful pram from STOKKE that I really looked forward to drive. I've dreamt of being able to take walks again after the birth without pain in every step and even more now that we have this cutie, so when I noticed what was returning yesterday, and with even more pain ... I really got depressed.
The healing progress is really slow, some say six months up to a year ... I will visualize that mine will be gone any day soon. But if any of you out there have some good doctor tips or tricks - please feel free to share them with me!

(The pram you´ll find here)

35 comments:

  1. Efter att min dotter fötts undrade jag om det överhuvudtaget är möjligt att âterhämta sig frân en förlossning... Men tio, tolv dagar senare var jag som ny (nästan).
    Kroppen har en fantastisk förmåga att läka och återhämta sig, men det kräver mycket vila och energirik mat! Hur som helst lyckas du stråla ändå!

    ReplyDelete
  2. Det må kännas tungt nu. Det är verkligen första veckan efter en förlossning som är värst (säger den blivande 3barnsmamman).
    Du kommer snart inom några dagar vakna och bara känna. WOW, det har vänt, det är mycket bättre.
    Att hällla vatten över underlivet med duschen har du säkert redan fått tips om, och även om xylocaingel eller spray (om det är riktigt illa). Men skaffa även ett 1-litersmått och ställ brevid toan. För första dagarna när kroppen vill göra sig av med överflödig vätska och man kissar mer än vanligt så är det inte kul att springa in i duschen hela tiden. Att då hälla vatten över underlivet när man sitter på toa kan verkligen underlätta och istället för att stressa huden mer med torrt toapapper efter toa besöken så är just en kanna vatten och mjuka våtservetter betydligt behagligare och skyndar på läkprocessen.
    När du fått lite mer läkning o yta på saker och ting så är även aloe vera gel svalkande skönt och hjälper till med läkningen. Och sen om alla syrror säger. Knip. börja försiktigt, men att hålla igång cirkulationen och musklerna i dom nedre regionerna gör också att läkningen går snabbare.
    Dom första dagarna tror man det inte, men ha förtröstan, det kommer gå snabbare än du tror. snart inser du att det känns mycket bättre.

    ReplyDelete
  3. Akupunktur från Anette på Söderkliniken hjälpte min foglossning. Den försvann. Kolla upp det. Jag hade det under graviditeten, den försvann direkt efter förlossningen, men det kan ju vara värt att kolla upp.

    ReplyDelete
  4. Oj! Hade ingen aning om att man kan fortsätta ha foglossning även efter förlossningen, lider med dig. Själv är jag lite krasslig idag (o gravid) men jag ska ändå pallra mig iväg till ett jobbmöte ikväll som jag vet kommer ge mig ny energi. Ska be om stärkande energi till både dig och mig!

    ReplyDelete
  5. Sara och Ann: Det tror jag också, men underlivssmärtor, hemorojder och allt annat som ingår i en födelse känns som en fis i rymden när det kommer till denna, ursökta uttrycket, javäliga foglossningssmärta. Och då blev jag ändå ganska illa tilltygad på grund av olika anledningar. Foglossningen är som ett fängelse, men jag ber till hela universum och all karma i världen att det är som ni säger, att även foglossningssmärtan, bäckenbottenssmärtan alltså, försvinner efter 2v.

    Tusen tack för era fina kommentarer och tips för de övriga områdena!

    Anonym: DÅ kollar jag genast upp henne! tusen tack

    ReplyDelete
  6. Ett helvete att du inte ens ska få lugn och ro när du äntligen blivit mamma. Livet slutar aldrig att sticka en! Jag önskar att allting går felfritt och att det blir smidigare för dig. All lycka

    ReplyDelete
  7. Jag har haft foglossning vid alla mina fem graviditeter. Vid den sista förstod jag att jag var gravid redan efter någon vecka pga foglossningen jag redan kände av. Jag har emellertid varit lyckligt lottad och blivit av med den som genom ett trollslag i samband med förlossningarna. Jag svarade också bra på akupunkturbehandling, gick på vattengympa och använde bälte över bäckenpartiet för att stablilisera.

    ReplyDelete
  8. Hi Stina!

    I just wondered what your beautiful baby boy is called? I didnt see his name anywhere...

    Best wishes, Mac

    ReplyDelete
  9. Jag vill inte skrämma dig men jag hade foglossnings smärtor 2år efter mitt första barn
    Kunde ej ligga på sidan i 2år efter förlossningen
    Hoppas det finns hjälpmedel idag mot detta
    Fick härda ut bara

    ReplyDelete
  10. stort stort grattis stina! han är ju bedårande... nu längtan jag om möjligt ännu mer efter min/vår lilla skatt! :)

    ReplyDelete
  11. Grattis till bebisen!
    Använd ett höftbälte, hjälpte mig mycket! (skulle vara jättekul att veta bebisens namn)

    ReplyDelete
  12. Akupunktur från Anette på Söderkliniken hjälpte även min foglossning som var riktigt illa.

    ReplyDelete
  13. Hej Stina

    Till att börja med grattis till det lilla miraklet - han är verkligen underbar.
    Jag är due 23 Aug och har följt dig sista månaderna, var så nyfiken nu på slutet.

    Jag fick min foglossning redan runt v.12... men har fått helt magisk hjälp av en osteopat som heter Jean Pinto som håller till på Sollevi. Du har säkert fått honom rekommenderad då han hjälpt flera gravida kvinnor i samma situation, för min del är det som natt och dag och har fått höra om samma resultat från flera håll efter hans behandlingar.

    Lycka till med allt!
    XMadelene

    ReplyDelete
  14. Anonym: Nu ska jag inte vara negativ men en negativ aspekt som vandrat längst med mig under hela mitt liv är just olika sorters smärta. Sjukt men sant. Och allt jag vill är att vara frisk. Men jag tänker som så att det verkar som att alla har något i sitt liv som är en stor börda, som man bär med sig år efter år och som blir det som man hela tiden måste försöka att inte identifiera sig med. Smärtan är inte en del av mig förösker jag tänka, och ändå är det så väldigt svårt när man lider så mycket av just olika former av smärta.

    Mac & Anonym: It is not a secret anymore, his name is Alexis!

    ReplyDelete
  15. Vill också ge dig rådet att använda ett höftbälte/gravidbälte det ger ett bra stöd åt bäckenet och känns väldigt skönt. Att gå med stöd mot barnvagnen om du måste ut och gå är också bra. Hoppas det snart blir bättre för dig! Kram

    ReplyDelete
  16. Stort grattis! Hade samma sak efter min förlossning men akupunktur hjälpte mig mycket. Använde också bälte som var skönt vid promenader. Jag blev bättre efter bara några veckor så hang in there och försök njuta av bebistiden, den är så otroligt kort! Styrkekramar till dig

    ReplyDelete
  17. Grattis, han ser mycket fin ut. Ska bli roligt att få följa dig i bloggen i och med din nya roll som mamma, I guess you will be a very fashionable mum. Good luck with everything, I am sure you will make a great job raising Alexis, which I think is a very nice name.

    ReplyDelete
  18. Hört att Dr Nie och ngn Jean, läst på Katrin Zytomierska och Anna Bombs blogg, är kungar m nålar och kan styra upp vilken graviditets relaterad smärta som helst! Googla på och hoppas du hittar lösningen omgående!

    MVH

    sara

    ReplyDelete
  19. Jag vet inte vad du tänker om homeopati. Fick en dotter i slutet av maj (min första) och började genast äta "arnica" efter förlossningen. Jag helnade jättesnabbt!!! Du kan ju alltid pröva. Kostar nästan inget och skadar ju inte om det bara är "sockerpiller".

    ReplyDelete
  20. Homeopati!!! Arnica. Jag var helad på en vecka!!!

    ReplyDelete
  21. Jag såg dig, din man och bebisen när ni promenerade längs Odengatan igår! Jag har läst din blogg länge och tycker att du verkar vara en helt fantastisk människa och blev så glad för din skull när du skrev att du var gravid. Har inte läst din blogg sen du fick barn (helt enkelt för att jag inte har hunnit) och när jag såg er med barnvagnen igår blev jag så himla glad! Jag sa till min kompis: "ÅH! Hon har fått sitt barn nu, gud vad roligt!!!", haha. Du strålade! All lycka till er!

    ReplyDelete
  22. Jag gick till en kiropraktor redan i graviditeten. Det räddade mig. Hade konstant smärta i alla positioner. Gick över efter par behandlingar. Håll ut:)

    ReplyDelete
  23. Hej Stina!

    Ååh Stackare, jag lider verkligen med dig!

    Jag VET EXAKT hur det känns! (jag lider dessutom precis som dig av återkommande migrän) *suck*
    Har själv haft jävulusisk otur med foglossning under och efter mina 3 graviditeter. Dock så har jag ett överörligt bäcken/skelett enligt sjukgymnasten( ev beror det på att jag var elitgymnast som liten) Kanske du är överrörlig oxå?

    Nu till tipsen!

    Hade användning av ett fantastiskt uppvärmbart vetebälte från Lyndmyr som var perfekt att lägga bakpå svanken (Där jag hade ondast)
    Och även ett s.k Trokanterbälte när jag var ute och gick.
    Gick hos en sjukgymnast på Linnégatan i Sthlm,och fick även akupunkur.

    Och så unnade jag mig själv hjälp med städning/tvätt i ca 4 mån efter att dottern föddes,(p.g.a smärtorna) av en duktig Thailändsk tjej och hon masserade även mig! :) (Det var hon som introducerade Aloe Vera Heat Lotion krämen för mig,men det fanns även en annan kräm som hette MSM-kräm som tydligen var mer djupverkande)Här är länk till de produkter hon använde: http://www.foreverliving.se

    Nu är det ju några år sedan jag fick min dotter (Hon blir 5 år) och jag ammade ju så jag vågade bara testa dessa AloeVera produkter eftersom man kunde använda dom när man ammade. Vågade inte Voltaren som annars hjälper invärtes/utvärtes men dom ska ju inte användas under amning?

    Har desvärre problem än med bäckenet/foglossning, det luckras upp innan mens och jag får då väldigt ont, och har även haft oturen att drabbas av ryggskott ett par ggr sedan dotterns förlossning.Jäkla bäcken!! *Morr* (Förlåt vill inte skrämma upp dig!) Men det är bara om jag bär tungt under den tiden så det brukar jag undvika. :)

    Vi har alla olika läkeprocesser i kroppen och jag hoppas självklart du slipper bestående besvär! Lycka till nu! :)

    Mvh Saga

    ReplyDelete
  24. Vilket vackert namn ni gett lillkillen!
    Hoppas din smärta går över inom de närmaste dagarna

    ReplyDelete
  25. Jag har fortfarande ont i bäckenet och min son är över två år gammal ... MEN, jag vet att jag blir bättre när jag tränar, och då speciellt vibrationsträning på en sk. Power Plate. Numera är jag instruktör i det och det har verkligen hjälpt mycket! Men pga en operation har jag inte tränat på flera månader, fastän jag kunnat det länge nu, så jag får nog skylla mig själv för att jag fortfarande ha ont.

    Låt det vila ett par veckor och börja sedan träna långsamt!

    mvh/Sofie Trinh Johansson

    ReplyDelete
  26. Stort grattis till din son!

    Jag hoppas att din smärta snart går över och att du mår bättre!

    Kram Daniela

    ReplyDelete
  27. åååå Stort grattis till er! Hoppas värken försvinner inom kort! btw vagnen är ursnygg!

    ReplyDelete
  28. Gratulerer med Alexis! Han er kjempefin! Jeg håper du kan fortelle oss om fødselen. Hvilken dato ble han født?
    Stor klem fra Helena i Oslo

    ReplyDelete
  29. I would most definetly recommend you to use homeopatic or Zone therapy (I took my litlle baby to Zone therapist specialaist in babies and his stomack problems were solved after four times with the terapist). I truly believe that Zone therapy and homeopathy can solve millions of problems that traditional medicinery can not. And not to mention that they are most likely very safe for you as a new mother and also to your baby.
    -Elina

    ReplyDelete
  30. Grattis till barnet, barn är en gudagåva.
    På odenplan finns ultragyn en mott som startats av manliga gynekologen som varit med och startat upp BB-Stockholm på danderyd och hans underbara fru som är barnmorska. De är helt fanatiska, och har spec mvc och vanlig gyn om du vill ha hjälp med något från skolmedicin. Dem är fantastiska på efterkontroll, bemötande och undersökning. Sponant tror jag att du blir bättre snart, en vän brötsvanskotan under sin förlossning och det blev bättre, min bäckenbottensmärta blev bättre. Jag undvek trappor den första månade efter mina förlossningar. Lycka till

    ReplyDelete
  31. Min gynekolog sa att det skulle ta ett år efter förlossningen innan jag läkt ihop och var som vanligt igen. Höll på att svimma när hon sa det, 1 år?! Nu 11 månader senare så fungerar allt igen och jag mår bra igen! Tro det eller ej men även när det går fullständigt åt fanders så kan det bli bra :-)

    ReplyDelete
  32. Dear Stina, take your time to recover mentally and physically from the birth. Try to sleep when your baby sleeps. In Germany it is common practice that a midwife visits you at home up to 12 days after the childbirth to look after the young mother and the baby. Is this also common practice in Sweden?
    Very nice photo. I wish you all the best!!!

    ReplyDelete
  33. Först - grattis!! Alexis är ett underbart vackert namn dessutom!
    Du har säkert fått höra tips&trix till leda under graviditeten men jag drar några igen (kanske någon annan kan vara hjälpt?) Undvik trappor, och om man är tvungen till trappsteg - gör som ett litet barn och ta ett steg i taget. Det går långsamt, och det ska det. Alla rörelser man utför ska vara långsamma, kontrollerade och små. Ta korta steg när du går. Undvik att sitta med benen i kors (borde ALLA kvinnor tänka på för att inte snedbelasta korsryggen och pelvis.
    Ett bälte kan hjälpa vissa kvinnor. Akupunktur är också något som många tycker fungerar.
    Anledningen till att det ofta är ännu värre nu efter förlossningen är att bebisens huvud stått fixerat mot slutet av graviditeten och således "stabiliserat" ditt bäcken något. Nu är det instabilt och vingligt och fogarna måste få en chans att hitta tillbaka och stärkas igen. Det tar olika lång tid för olika kvinnor, det viktiga är att du lyssnar på DIN kropp och inte pressar den. När det börjar bli bättre - skynda långsamt! Och till sist - var stolt över din kropp och dess förmåga att bära, föda och nära ditt barn. Det är inte bara Alexis som är ett mirakel, även mammor är mirakel!
    Önskar er all lycka! Kram! /S.

    ReplyDelete
  34. Många goda råd. Och erfarenheter. Här kommer lite till. Om den där foglossningen. För mig höll den i sig så länge jag ammade. Visserligen inte lika hemsk hela tiden, det blev bättre, men man fortsätter ju vara lealös i fogarna så länge de där hormonerna härjar.
    Och jag vet inte hur länge jag fick ont i magen varje gång jag ammade heller. Magen drog ihop sig i veckor efter... Och ändå minns jag tiden som härlig, för det är verkligen speciellt att ha de där små så nära och vara deras källa till "allt". Nu har de blivit stora och börjar klara sig mer och mer utan mig. Suck!

    ReplyDelete
  35. Everyone: Thank you dear, dear, dear bloggreaders for taking time and writing me all of these tips! I took all of them in and started to use that SPD belt I used during my pregnancy. I also bought the Arnica pills and have started with them. No sitting with legs crossed, swear! and I contacted this Acupuncture woman and I hope she will be able to help me very soon. I also use ALoe Vera HEAT which I find really good and really stroing for the pelvic pain.
    Fot the other "parts" - the "back and the front" I also got medicine for those areas. Merci! /Love stina

    ReplyDelete