Friday, August 19, 2011

Before the tornado

Last weekend M, Alexis and I had our first lunch together at the typical Saturday classic restaurant Sturehof. It went brilliant because he slept all the time.
But these last four evenings/nights after have been terrible, and especially because of the fact that M was back to Switzerland for work and I had to deal with it all by myself. He's been screaming inconsolably more or less from afternoon over to next morning and the usual naps that he takes during daytime just went away and he was awake approximately 18 hours per day and cried hysterically like he never has before.
It really broke my heart and my tiredness is now experienced in a even deeper way. Mum and Dad took him out one evening for a walk with the pram so I could get a few hours of sleep; God that felt like heaven!

But this night it seems like it all changed back and we had a normal night together again. Just in time when M got back ... Murphy's law I guess.
But I will write about it in another post because a developement phase like this usually takes place where little A is right now (4-5 weeks old) and the belly pain above that is really, really hard to deal with as a parent.

(coat: Marc Jacobs, jeans: Joe's, bag: Louis Vuitton & heels: Louboutin)

13 comments:

  1. Hej Stina!

    Nu måste jag bara kommentera... Sitter i soffan men vår 10-veckorstjej sovandes på magen och är aningen matt... Hon sov typ dygnet runt första 4 veckorna och började precis som er son förändras vid ca 5 veckor. Har varit lugn några veckor nu för att sista veckan förändras igen (ny utvecklingsfas), vill bara vara nära mig hela tiden, inte sova själv i tex vagnen -bärsele är i princip det enda som funkar. Sover dock tack och lov helt ok på nätterna.

    Min man är borta en hel del och jag vill bara säga att jag förstår hur du känner dig! Man känner nästan att man blir galen ibland, ingen rolig känsla... Men, som alla säger, det går väl över. Bara att rida ut stormen antar jag. Tur att de jobbiga stunderna avlöses av helt fantastiska stunder med den lilla ängeln! Och tänk vad starka vi är! :)

    Varma hälsningar/ Ida

    ReplyDelete
  2. Hej!

    Har inte skrivit här förut, men läser och tycker att du är en fantastisk människa!

    Det är jobbigt när de små bara skriker och skriker och man vet inte vad man ska ta sig till...min yngsta dotter var likadan och jag hade en bärsjal till henne, det var räddningen! När hon satt i den tajt mot min kropp var hon som nöjdast, sov och eftersom dom sitter som en liten groda så är det även skönt när dom har ont i magen!
    Jag hade en mjuksjal från Looma, så testa gärna, lite trixigt innan man får till "sjalningen" men sedan oumbärligt!

    Kram C

    ReplyDelete
  3. Poor thing! I am also a new Mum (as of April this year) and all I can tell you is that it gets better. Soon he will be sleeping for longer spells and it will be longer between feeds as well. There's also a book called "The conteted little baby book" by Gina Ford that addresses colic and sleeping problems and which may be of use if it doesn't get better.

    I am also an avid reader of your blog which I find amusing and riveting, keep posting please!

    Good luck from another Stina

    ReplyDelete
  4. Provat att ge semper magdroppar?

    ReplyDelete
  5. Om det är magen som krånglar så kan jag tipsa om Minifom, droppar som ges före amning, finns på apoteket. Även magmassage är bra. Min dotter ammade konstant (faktiskt!) under ja nästan ett halvår (ammade totalt i ett år), hon vägrade dessutom använda napp så jag var hennes napp :-) Det var tufft. Men värt det, så här i efterhand. Tiden går så fort och nu efteråt är jag glad att jag ammade så länge.

    Sömn är helt livsnödvändigt när man är en trött småbarnsmamma. Ett tips, som jag redan gett, är att på natten amma liggandes i sängen så man kan slumra samtidigt. Min dotter sov alltså i vår säng men det ser jag inte som något problem, inga andra däggdjur lämnar sin avkomma i ett angränsande utrymme liksom, men det där avgör man ju själv vad som känns bäst :-) Vid ett års ålder började hon sova hela nätter och i egen säng, det gick helt problemfritt att fasa över till det.

    Håll ut! Allt har sin tid. Så är det.

    ReplyDelete
  6. Bärsjal is the shit! Att vara NÄRA! Strunta i vagn och egen säng, de behöver i dessa faser fysisk närhet, värme och kärlek så det svämmar över. Prova gärna "Windi" som är som en pysventil man kan ge barnen när det blir för mycket gaser. BVC har börjat rekommendera dem, det är FANTASTISKT! Amma amma amma och se till att du får vatten och mat. This too shall pass...

    ReplyDelete
  7. Hej Stina!
    Har följt din blogg ett tag nu, tycker att du har en utsökt smak, på såväl kläder som inredning ( av det lilla man sett), ett underbart sätt att skriva och sedan är det kul att få följa någon i ungefär samma skede i livet som en själv :)

    Denna gång måste jag kommentera, för jag skrek just till och var tvungen att visa sambon min bilden.
    Älskar din Alma och visst är den i färgen amarante jag ser? Kärlek!!
    Köpte en Bedford i samma vernisfärg, men ångrar att jag inte även sattsade på just Alman... now its too late :(
    Så avis! Njut av den!

    Kram Joanne

    ReplyDelete
  8. Vet hur matt man kan bli på goda råd, men vill ändå tipsa om akupunktur mot ont i magen samt windi (eller bara en vanlig termometer) när de inte själva lyckas prutta/bajsa ordentligt. Har en tioveckors och tycker att spädbarnstiden är riktigt tuff och försöker lyssna på alla som säger att sen kommer man tycka att det var en så kort tid, men just nu kryper tiden fram med myrsteg och jag längtar tills babyn blir lite nöjdare och inte bara sover, äter och skriker utan även kan vara lite nöjd en längre stund. Stor kram till dig och till alla mammor. Hade inte fattat innan vilka hjältar vi är!! Eva

    ReplyDelete
  9. Alla: Vill bara tillägga att Minifom testade jag omgående, bärsele, både sjal och Babybjörn har jag och det enda som verkar fungera är just Sempers magdroppar med Probiotika för just mjölkproteinet och att jag inte dricker 1 liter mjölk om dagen som jag dessvärre tenderar att göra då jag älskar mjölk.

    Men bärsjalen håller jag med om, den är grym och dessa Sempers droppar likaså.

    ReplyDelete
  10. Min dotter, som nu är ett år, var likadan. Det var tungt, men det blir bättre. För min flicka fungerade inga magdroppar i någon form, det enda som hjälpte märkbart var en strikt mjölkfri diet. Även rågbröd, kaffe, sallad och röda bär, frukter ställde till problem så länge jag ammade. Jag sov också med min baby tills hon var ca 4 månader. På det sättet fick jag mest vila själv också, även om det kanske inte alltid var det mest bekväma. Sköt om dig och håll ut! Varm kram!

    ReplyDelete
  11. Ida: exakt så. Han sov bra första tiden (nätterna var bökiga men okej) och sedan bara poff, så hände något.
    Ja det är jobbigt att vara själv mycket men man blir stark och lär sig lite jäkligt mycket på sig själv. Varm häslning stina

    C: tack för fina ord! Bärsjal har jag och den är grym.

    Stina: Thank you very much for the book advice! Will check it out!

    Annie: Tack för bra tips, ammat liggandes har jag gjort sedan dag ett men jag får gräslig huvudvärk vissa nätter av det då jag ligger tokigt med armen och nacken tar skada. Men då man lyckas småslumra samtidigt är det mycker bra helt klart! Varm hälsning stina

    charlotte; Jag lovar, jag ammar, ammar, ammar! Varm hälnsing stina

    Joanne: Ja, denna köpte jag för två år sedan i Paris och jag tycker färgen kommer fullkomligt til sin rätta med de mörka skiftningarna av blodröd, vinröd och nästintil svart ibland.
    Bedford hade köpte jag när jag var 16år i det klassiska materialvalet. Det är en kul väska som jag älskade väldigt länge. Njut av din väska!

    Eva: Bra tips! Ja, men både längtar efter lugnare tider menv ill samtidigt vara närvarande i varje minut för att man vet att den här tiden ändå är så kort.

    E: Det verkar funka med att jag ej äter mjölkprodukter och sempers magdroppar så håller tummarna för det! Lycka till!

    ReplyDelete
  12. Våga även kombinera Semperdroppar & Minifom, det går bra sa vår BVC-sköterska. Det gjorde jag i ca 2 månader tills min son blev 3 månader ungefär & hade bättre mage.

    ReplyDelete
  13. Instämmer i Liss kommentar, vi kör både Semper och Minifom. Har testat att sluta men det var ett misstag! Men som du skriver, A har väl just passerat en fas. Det positiva är att nu kommer en massa fantastiska utvecklingssteg ske och man märker verkligen skillnad! Han blir så mycket mer närvarande! Bra att du fick en paus då dina föräldrar tog A på promenad! Jag tyckte det var hemskt att lämna ifrån mig L men det är omöjligt för mig att sova om jag kan höra L gny! Att någon går ut med honom nån timma är GULD! Har aldrig sovit så djupt!

    ReplyDelete