Sunday, September 11, 2011

Alexis, Alfie & Tom-Harry

Two of my best girlfriends, three small amigos, discussions about lacking sleep, developement phases, the birth and grumpyness. In other words: a slightly chaotic, lovely pre-afternoon mothers get-together.

We actually have a question to all of you mothers out there. - What have you heard or experienced yourself with the method that Anna Wahlgren is using? Would be very interesting to hear your point of view. So please write down your own experiences! Have you read the book? Have you tried it? Does it work? What are the plus and the minus? Etc. Thank you!

14 comments:

  1. hi stina!

    can u please give me more detailed information about your camera.
    I really love the quality of your shots!

    hugs from germany!

    ReplyDelete
  2. Vad härligt att du har några som är i samma fas i livet! Och jösses vilka underbara bilder!

    ReplyDelete
  3. Du ar så duktig fotograf Stina! Fantastiskt stamningsfulla bilder!

    ReplyDelete
  4. Jag har använt mig av vissa delar av Anna Wahlgren metoden på båda mina barn som nu är 22 månader och 8 månader. Med vissa delar menar jag,bla ramsor och rutiner (som faktiskt gjort dem tryggare) jag har däremot inte lagt dem på mage, dels för att de inte tyckt om det, men också för att det inte rekommenderas av läkare att lägga spädbarn på mage. Jag måste säga att det fungerat bra ändå, jag har märkt att båda mina barn blivit mycket tryggare då de lärt sig att somna själva. Jag har också varit noga med att fått de mycket mat på kvällen innan de somnar för natten och sedan inte matat på alls natten. Anna Wahlgren rekommenderar att man använder sig av rutiner med allt, det har jag varit super noga med, mina barn har sovit och ätit på exakta tider under dagarna, detta har lett till att de de varit mätta och glada och sovit hela natten från ca: 3-4 månaders ålder. Lycka till!

    ReplyDelete
  5. Har inga barn så jag kan inte ge Anna Wahlgren info :)
    Men tänkte få fråga... Jag har nu kört Jan Marini 5 steg under ett par månader...första omgången är snart avklarad och den har räckt 3-4 månader.
    Ska nu köpa nästa, men hittar ingen bra att tala med här på västkusten...
    Så jag chansar med dig. Ska jag köpa samma 5 steg igen?
    Måste man använda alla 5 stegen både morgon och kväll, eller kan man hoppa över något någon gång i veckan. Ta andra produkter emellan?

    Tacksam för svar. Kram Jenny

    ReplyDelete
  6. Jeg har lest den og bruker mye det med rutiner, buffing mm... En del er kontroversielt hun er kontroversiell men jeg har lært myye av den boken som jeg synes er verd å lese!! Jeg brukte også lamaze metoden fordi jeg kom over den i denne boken!

    Lykke til uansett hva du velger!

    Tonje

    ReplyDelete
  7. Hej Stina,
    vi har kört Anna W på vår dotter (5,5 mån nu) sedan hon var 3 mån gammal. Funkar klockrent! I jämförelse med en del andra föräldrar runt oss framstår vi som nazi-föräldrar i fråga om rutiner, men det funkar ju! Jag trodde vi skulle känna oss bundna av rutinerna - men de ger faktiskt en frihet. Hon sover mellan kl 20-07 varje natt. Vi hade/har inga problem att ha henne sovandes på rygg heller, buffningen/ramsningen funkar ändå. Hon mår mycket bättre av dessa ät- och sovvanor - massor av mat och massor av sömn - egentligen en självklarhet! Jag kan bara rekommendera detta varmt! Lycka till!

    ReplyDelete
  8. Fina, fina A! ... och mamma S!

    Vi kurade vårt lilla hjärta enligt SHN när han var 6 mån och 1 mån senare ser våra dagar, kvällar och framför allt nätterna helt annorlunda ut.

    E har varit ett riktigt "famnbarn" från det att han var liten. Vår ambition var att han skulle lära sig att tryggt somna själv. Vi försökte detta när han var mindre genom att finnas närvarande och bland annat sjunga vaggvisor för att ge han ro, men la det hela på is då det blev alldeles för mycket tårar och vi gav oss själva förklaringen att "han är nog för liten". Men månaderna gick och det började bli tungt att bära runt på en 9 kilos guldklimp för att söva han plus att han fortfarande åt ett par gånger per natt. Hur det kändes att få sova en hel sammanhängande natt hade vi glömt bort för länge sedan.

    Eftersom två av Elliots kusiner har kurats enligt Anna Wahlgrens Sova hela natten (SHN), med goda resultat, har denna metod funnits med i tankarna ett tag. När E kunde vända sig från mage till rygg, och ibland även föredrog magläge, kände vi oss redo att införa kuren.

    Första kvällen tog det precis 30 minuter från det att vi la en glad (vilket är en av grundstenarna i kuren - det ska vara roligt att gå till sängs och det ska vara roligt att vakna) kille i sin säng till dess att det blev tyst och jag gav bekräftelseramsan. Medan pappa M gick och la sig satt jag i soffan och vakade (min första vaka!) för att kunna vara hos E på stört. Han vaknade upp vid ett par tillfällen under natten och 06.58 gjorde vi morgon och till min stora förvåning var det inte alls en speciellt hungrig kille vi mötte.

    Mest glad känner jag mig för att vi bestämde oss för att hjälpa E att lära sig att somna själv och kunna sova hela natten lång, lugnt och skönt. Och som det står i boken på ett ställe – "Känns så bra att veta att vi har använt oss utav en metod som kräver energi, tillit, kärlek, tid och engagemang. Det känns som att vi har gett vår son något som han har nytta av hela livet".

    Kan varmt rekommendera att du kikar i SHN-boken samt att föräldraforumet på hennes sida ger en hel del svar. Lycka till! Kram från mig!

    ReplyDelete
  9. Anonym: Canon 50D with different lenses. And somretimes Canon G10.

    Alla: tusne tack för infon. Jag har nu läst en massa information och precis beställt boken. Jag och Alexis har redan en del rutiner som funkar ypperligt för både honom och mig, så några till ger säkerligen bara ännu mer av samma känslor. Jag ska lösa boken och förhoppningsvis sätta igång om ngn månad.

    När råder ni att man startar? Vilken ålder bör barnet vara i? Han är två månader nu men det känns för ung och jag har en känsla att han behöver näringen under natten för sin utveckling.

    /Stina

    ReplyDelete
  10. Jag vet inte om jag kan råda dig när den bästa tiden är att börja med kuren, men som A.W har skrivit i boken rekommenderar hon SHN-kuren för små sömntrasslare från fyra månader då (för att citera):

    * Ramsan går lättare hem hos fyramånaders barn än hos de riktigt små, som söker ansiktet till rösten.
    * Friska och fullviktiga fyramånaders barn är i fullt stånd att sova gott i tolv timmar utan påfyllning av mat.
    * Sugbehovet har avtagit markant och de behöver ingen napp längre i någon form.
    * Fyramånaders barn kan vända sig vilket ger rörelsefriheten att välja den sovposition de föredrar.

    /Maja

    ReplyDelete
  11. Jag skulle definitivt vänta tills barnet är 6 månader med att köra kuren. Skynda långsamt är mitt råd.

    Lycka till

    ReplyDelete
  12. Hej,

    Så fina bilder!

    Vi gjorde en egen variant med inspiration av Anna Wahlgren. Ganska fasta rutiner med sov- och mattider. Vi la inte på mage.

    TYcker att hon har många sunda åsikter som man kan inspireras av men inte följa slaviskt om man inte tycker de passar.

    Vi började nog dock lite "för sent", 6 mån. Tror 4 mån kan vara optimalt, innan dess tycker jag barnet själv ska få närhet och amning unlimited.

    ReplyDelete
  13. Maja: Låter förnuftigt! Ja, han är alldeles för liten nu och jag märker att han behöver både mycket närhet och mat så än så länge får min sömn lida för min sons välbefinnande utan tvekan. Tack!

    Anonym; Varför 6 månader? Ngn speciell anledning?

    Annika: Ja så kan man ju också göra. Jag har ju redan fast "gå och lägga" rutiner som följs slavisk varje kväll och de funkar bra. Men sedan vaknar han runt 23.00-23.30 och så vill han äta igen och sedan äter han var 2-3 timme hela natten igenom och vaknar 7.00 pigg och vill ha mat och i bästa fall somnar han igen runt 10.00 och då försöker jag också få lite mer sömn. Tack!

    ReplyDelete