Saturday, September 24, 2011

Anna Wahlgren - Standardmodellen

Beautiful day with crispy autumn air. I am so in love with my son. Words can't describe how deep this kind of sublime feelings is. Even though he woke me up more or less every hour last night, I just can't wait for the early morning and his first smile.

But tonight, M and I are starting with Anna Wahlgren's method. It is called the "Standardmodellen" and it's all about how to get the little one to eat as much as possible during daytime instead of during nighttime, which is the case for Alexis. In three days time, we'll hopefully have changed the bad routine of having the big meals during night and instead sleep about 8 hours between 8.00pm and 04-00am (that's the goal anyhow, we'll see if we manage to solve it through her well known technique, now it's more like he wakes up for food around 11.30pm, 01.30am, 3.30am and sometimes every hour until 07.00am). With this settlement, he will go to bed full in the belly and happy, and wake up at 04.00am for a proper meal and then have breakfast at 07.00am. It would be a dream if it works!
Both Alexis and I feel so much better when we've had those seldom but wonderful nights of longer sleep. I am happier, he is happier and all bubbly and he eats better during daytime when he has had a proper night's sleep. Which is unfortunately rare.
Anyhow, THIS is the technique we're planning to use and I'll tell you if it worked when we're done. It is not the model that is used for older kids (from 4-6 months - up to 16 years old) "SHN/Sova hela natten - tekniken", - Standardmodellen is the one used so that the SHN - tekniken won't be needed. We are in other words trying to solve the problem before it has become a real one.

Wish us luck!

(jacket: Own design, trousers: H&M, shawl: Missoni, shoes: Sergio Rossi & bag: Chanel)

11 comments:

  1. Lykke til! Vi prøvde en "hjemmelagd" versjon av denne metoden på vår lille sønn og det var veldig vellykket:) Herlig når dagene blir fylt av god energi og kos<3

    ReplyDelete
  2. Kan varmt rekommendera Gina Fords "the contented little baby book". Som vi fick rekommenderad av flera tyska och Schweiziska föräldrar. Vår dotter sov mellan 23-07 från åtta veckor och från 19-07 från det att hon började äta mat på dagen vid ca 6mån. Dessutom alltid trygg i egen säng, lätt att felsöka om hon är ledsen och lätt att passa eftersom det finns ett fast "schema" som alltid funkar. Helt fantastisk!!

    ReplyDelete
  3. Vad fina ni är! :) Din sjal är jättesnygg! XO

    ReplyDelete
  4. Åh vad spännande att följa (har själv en 15 veckors baby). Ammar du helt eller kan du trycka i A lite flaska oxå? Lycka till och keep us posted:) kram Eva

    ReplyDelete
  5. Hej!
    Är inne och tittar hos dig varje dag men har sällan el aldrig kommenterat. Du har en ljuvlig familj och är så inspirerande och klok! Nu vill jag bara berätta vad jag gjort med mina två barn (som nu är 4 år resp 2 år och 4 mån). Med båda barnen har jag börjat ge dem en flaska ersättning efter sena kvällsamningen (ca kl 21-22) när de var runt 5-6 v gamla. Och båda två har direkt börjat sova först 6 timmar i sträck och när de blev ca 3 mån sov de 8-10 tim i sträck. Detta gjorde jag efter ett tips från min distriktssköterska, då hon märkte att jag var hel "utsugen" av min son som hade en enorm aptit och åt var tredje timme dygnet runt, medan jag blev allt magrare (gick snabbt ned under min normalvikt och beslöt mig sluta amma då han var 6 mån för att jag höll på att tyna bort, fast en annan barnmorska tyckte det var synd då jag hade sådan "grädde" i mjölken - och min son åt gladeligen gröt/välling/smakisar). Har inte behövt några "metoder" men helt rätt ska de vara mätta och trötta inför natten så finns väl en viss chans att man får några timmars sammanhängande sömn. Lycka till hursomhelst! ;D Kram Sara ps. OBS! Detta påverkade inte min amning överhuvudtaget - fast jag behövde pumpa ur lite ibland på morgonen - eftersom det var den enda ersättning de fick.

    ReplyDelete
  6. Åh, han är så söt, Stina. En riktig mix mellan dig och pappan, går inte att säga vem han är mer lik men det lutar åt pappans håll skulle jag tro. Min lilla 7-månaders har precis nyligen (!) börjat sova genom nätterna så lycka till med det där säger en som vet hur det är att inte få sova på länge :) Har sovit 6 timmar i sträck i natt och känner mig helt pånyttfödd! Ha det bra! Kram

    ReplyDelete
  7. Standardmodellen är grym för både dig och din bebis. Ni vet hur dagarna och nätterna ser ut och kan därför njuta av varandra ännu mer. Behöver du hjälp och vägledning är Anna Ws föräldraforum en stor hjälp. Lycka till!

    ReplyDelete
  8. AnnL: Gud så skönt för er och upplyftande för mig att höra!

    Sandi: Jag har läst mycket om den också!

    Nicky: Visst är den! Köpte den i våras! Love it!

    Anonym: Jag ammar så mycket som möjligt men min mjölk är så tunn om kvällarna att jag ger honom en flaska ersättning sista kvällsmåltiden kl 19:30. Men det är också den enda ersättningen jag ger, annars är det amning.

    Sara: Gud så spännande, har funderat på det också, att kanske ge yterligare en måltid efter kl:20.00 (se svaret ovan) för han vaknar runt midnatt hungrig som en varg.
    Denna natt försökte vi "vagna" bort 23.30 målet men jag tycker det verkade galet att han skrek i 30min även då det är en avvänjning, men den typ av skrik känns inte ok, så nu kommer vi ge honom mat 20.00, och lite 24.00 och förhoppningsvis sover han sedan minst fyra timmar till då, mätt och nöjd.

    Jasmin: Han har båda av oss i sig absolut! Helt mina ögon i form och färg och helt m's mun och hårlinje!

    Anonym: Tusen tack för det!

    ReplyDelete
  9. Sara: "Ytterligare" ska det vara, hatar alla fel som uppkommer när jag skriver utan att korrekturläsa. Sorry!

    ReplyDelete
  10. Hej!

    Vår lilla dotter är ca en vecka äldre än eran son och jag har alltid ammat henne ofta dagtid. På så vis har hon alltid sovit varje natt sedan födsel. En nackdel är att hon somnar sent. Har provat tidigare men utan resultat. Så jag är glad så länge jag får min sömn. Hon sover även ganska lite på dagtid.
    Tror ni kommer lyckas galant med den metoden. Mer mat på dagtid!

    Stort lycka till!

    ReplyDelete
  11. But how did it go? I am in the same situation. Could you let us know, what you did exactly? Big Thanks from Anja

    ReplyDelete