Sunday, October 9, 2011

Back

Finally back in Sweden, we celebrated it with a lovely Skagentoast and Moules Frites at Lydmars while Alexis entertained the guests around with his charming features.
We then went to Östermalshallen and bought a good piece of meat (swedish, from Dalarna and hanged for 6 weeks ... talk about being tender) that we're going to enjoy as an Sunday dinner tonight. M also found a very special wine to go with it. With fresh vegetables, different kind of chanterelles and other excellent ingredients, I think this will be a meal to remember.
Ahead of me lie two weeks alone with the little one again, so we're trying to make the best of the time together at the moment.

14 comments:

  1. Om du gillar en god bit kött kan jag varmt rekommendera relativt nyöppnade Köttbaren. Ligger på Tegnérgatan nära lunden. Fantastiskt kött, underbar service och rimliga priser! Vi köper därifrån minst en gång i veckan. Du kommer inte ångra dig.

    ReplyDelete
  2. Men vilken härlig bild!! Nu blev jag väldigt hungrig

    ReplyDelete
  3. Tycker mycket om din blogg men en liten fråga bara: du har inget stavningsprogram du kan köra dina engelska texter genom innan du publicerar? Många grundläggande fel som ibland stör förståelsen. Sen en liten lektion: an använder du BARA när nästkommande ord börjar på en vokal.

    //engelskläraren

    ReplyDelete
  4. Vad jobbar M med?

    ReplyDelete
  5. Sounds wonderful!

    ReplyDelete
  6. Stina I hope my comments are going out it is 15 days it does not work! Evend I can see the beautiful pictures. XXX

    ReplyDelete
  7. Du har fel "engelsklärare", an används endast när ordet uttalas som vokal!!! An hour fast du har en konsonant som första bokstav i timmen och a university fast du har en vokal där först, jag är gift med en engelsklärare, en riktig:-). Och detta är väl ingen grammatikblogg och är du väldigt intresserad av grammatik så behöver du själv gå en kurs.

    ReplyDelete
  8. Och "engelskläraren" det är inte direkt svårt att förstå engelskan här även om nåt slarvfel slinker med, det gör det för alla när man skriver på och inte har tid eller tycker det är det viktigaste i världen att rätta sig själv, kan ju finnas annat att prioritera när man har ett litet barn t ex. Och som sagt en kurs i engelska skulle inte skada om du gick där det mest elementära ingår.

    ReplyDelete
  9. Sandi: I know! Ska ta dit M nästa gång han kommer hem!

    Engelskaläraren: Nej jag har inget sådant program.

    Anonym: Han är ingenjör men arbetar på bank i Zurich.

    Uta: Why??? That is not good!

    Monica: Tack för dina kommentarer!

    ReplyDelete
  10. Oj, två veckor ensam? Jag förstår verkligen inte att du orkar, jag har en tre-veckors bebis och min man har precis gått tillbaka till jobbet denna vecka. Jag tycker det är jättejobbigt att han är borta ända fram till sex på kvällarna, kan inte tänka mig hur slitsamt det måste vara att vara själv i två veckor. Och tyvärr måste det ju göra föräldrarskapet ganska obalanserat, är det inte svårt att vara jämlika i ett sån situation?

    Jag bor i Geneve och jag vet hur skevt schweizarna ser på detta med föräldrarledighet och hur lite rättigheter man har som pappa i det landet. Slutar aldrig förvånas över detta och tänker ofta på hur bra vi har det i Sverige.

    Courage!

    ReplyDelete
  11. Lena: Ja, det är vädligt tufft när det kommer 2 veckors intervaller. Men det går. Jag har ju alltid haft det på detta sätt så jag har heller inte så mycket att jämföra med. Man är starkare än man anar som kvinna och man klarar det mesta man utsääts för har jag lärt mig genom åren.

    Men visst blir det lite skevt med föräldrafördelningen och dessvärre lever vi upp till schablonbilden av det schweiziska förhållandet där mamman tar huvudrollen i familjen och fadern arbetar. Men vad ska vi göra? För oss ser det ut som det gör och trots vissa komplicerade situationer så funkar det oftast bra för oss.

    Ja, Schweiz ligger på något besynnerligt sätt 30 år bak i tiden. M blir inte glad när jag säger så men det är faktiskt sanningen.

    Kul att du bor i Geneve! Kan du inte berätta lite om hur du tycker det är att bo i Schweiz? FÖrdelar/nackdelar? Jag vore tacksam och är mycket intresserad!

    ReplyDelete
  12. Wow, 2 weeks by yourself. Could never do that....../Janet

    ReplyDelete
  13. Ja, fördelarna med Schweiz är väl att jobbmarknaden är mycket bättre än i Sverige (i alla fall för mitt yrke, jobbar för FN här nere) och lönerna är ju ganska så rejäla. Jag hade aldrig kunnat ha samma karriärsutveckling hemma i Sverige. Sen är Geneve väldigt vackert, mycket intressanta människor som jobbar här (de flesta av mina vänner är expats och flyttat hit för sitt jobb, så alla är otroligt välutbildade, gillar sina jobb, pratar 100 språk osv). Dessutom har du ju precis varit här och vet hur fin hösten är. Det är ganska mysigt att vara mammaledig just nu, har tagit många promenader längs sjön redan. Jag trivs väldigt bra här och det är ju nära hem till Sverige.

    Men det finns många många nackdelar, speciellt när man får barn. Sjukvården och förlossningsvården var fantastisk men så betalar vi runt 6000 kr per månad i sjukförsäkring för oss tre nu (obligatoriskt, man MÅSTE betala så mycket). Jag har bara 16 veckors mammaledighet och min man (inte schweizare men jobbar här också) har bara tre dagar. Och sen är man inte garanterad plats på dagis och när man väl får en dagisplats (man behöver stå i kö i över ett år här i Geneve) kostar det allt mellan 11,000-20,000 i månaden. Så den höga lönen man har ryker snabbt till dessa enorma kostnader. Längtar ofta hem till våra höga skatter i Sverige.

    Ja, Schweiz är absolut 30 år bak i tiden. De höga dagiskostnaderna, den korta mammaledigheten och det faktum att man får rejäla skattelättnader om bara en person i ett gift par jobbar gör att det ofta är en ekonomisk förlust för kvinnan att gå tillbaka till jobbet efter mammaledigheten. Vilket känns som slöseri av utbildad arbetskraft (alla schweiziska kvinnor jag känner som är hemmafruar har läst på universitetet som betalas av staten) och gör att de också har en negativ befolkningstillväxt i landet. Det är svårt att leva jämställt i detta land, min man har fått nej från sitt jobb att gå ner till 80% och får inte ta två månader tjänstledigt när jag måste börja jobba igen. Som tur är har jag ett otroligt flexibelt jobb och kan pussla lite med sparad semester och jobba hemifrån så att jag kan vara hemma i sex månader åtminstone. Och sen ska nog min man säga upp sig och försöka göra lite frilansjobb och vara hemma i sex månader så att vi inte behöver sätta vår dotter i dagis före hon är ett år.

    Jag förstår inte att både schweiziska kvinnor och män har gått i strejk för länge sen, men de verkar inte riktigt ifrågasätta det sjuka i att man tvingas antingen att sluta sitt jobb eller sätta sin 4-månaders bebis på dagis.

    ReplyDelete
  14. Lena: Tusen tack för detta. Precis det som jag redan fått höra från så många. Jag undrar också hur i allsin dar de schweiziska kvinnorna inte har gått ut på gatorna och demonstrerat än!

    Varm hälsning
    stina

    ReplyDelete