Sunday, October 23, 2011

The red gold

Take a look at this homemade ice cream created with exclusive iranian saffron directly brought back from the country of so many contradictions. With some small pieces of fresh pistachios, it was like a bomb of smooth and silky flavours making love inside our mouths yesterday evening.
The top quality of saffron is imported from either Spain or Iran, which both are recognised to produce the absolute best kind. It is known to be the most expensive spice in the world and when you know a little bit more about the actual flower and how it has to be processed, it make sense. For one pound (453 grams), it takes between 70 000 - 250 000 individually handpicked flowers in full bloom, which they only are in the autumn, to get this red gold from the purple saffron crocus. Luckily, we only need a tiny hint of this superb spice to get the rich dark yellow colour and suave aroma from this magnificent gift from mother nature.
Iran is one of the world's biggest countries and truly one of the places I would like to visit. Persian history is remarkably rich, fascinating, interesting yet so tragic with the current regime that captures the freedom of so many people over there. I hope and wish that the young people that grow up with access to information, satellite television and internet refuse to be held in this bubble of rules and succeed to take back every human being's right to a free life and course of mind, and to be able to enjoy their country in a way that most of us take for granted.
But I've heard that Iran is mindblowing and worth visiting anyhow on the condition that it is calm at the moment you plan to go there. The food is supposed to be a symphony of tastes, well made with every combination there is to find of herbs and spices, truly a joy to explore and get inspiration from. And the nature is said to be very colourful, exotic and where can you have over 45 degrees of scorching heat and snow at the same time?
Has anyone of you been there?

(Recipe: 5dl of cream (or 3dl of cream and 2dl of thick milk), 1dl of sugar, saffron, 4 egg yolks, 1 tablespoon of concentrated rose water, 2 teaspoons of vanilla sugar, pistachio nuts.

Boil the cream and the sugar together, add the saffron (to your preference) and take the pot off the heat. Add the egg yolks and the rose water while you stir it all together. Heat it up at low temperature while stirring so it becomes thick. Add the vanilla sugar and the pistachios (I will also try to add raisins in the future).
Strain the cream (krämen) and let it cool down. Put it in the freezer for at least 4 hours and bring it out about 30 minutes before serving).

13 comments:

  1. Åh snälla! Har du möjlighet att skriva receptet?

    / Monalisa

    ReplyDelete
  2. Hej Kära Stina!
    Jag läser din blogg varje dag och har alltid blivit inspirerad varje gång. Tack för det :)
    Idag skrev du om Saffran och Iran.. då tyckte jag att jag måste skriva till dig :)
    Jag är ursprugnligen persisk.. född med persiska föräldrar.. men har dessvärre bara varit där en gång, och det var för 2 år sedan. Helt fantastiskt land med så mycket historia, urgammla byggnader/slott som andas historia. Jag rekomenderar Iran varmt, om man kan/läst om landets historia, för det är en fröjd för ögat att besöka alla landets gamla sevärdheter.
    Om du vill ha tips om vilka städer och vad du ska besöka kan jag med glädje ge dig några tips. Säg bara till :)

    Love

    ReplyDelete
  3. Hej Stina, har du några av plaggen från Rebecca Stella, vad anser du i så fall om passform material etc. Vilket plagg i kollektionen är din favorit?

    ReplyDelete
  4. Stina- Tack för att Du i detta inlägg sammanfattade precis allt som verkligen händer/ hänt i mitt hemland.
    Med hopp om att detta magiska land reser sig med hjälp av de brinnande hjärtan som är fulla av längtan som finns i de 70% av Irans befolkning som är under 30.
    Detta saffranglass är så fantastiskt gott :P

    Bästa staden för att besöka är Shiraz och därefter Esfehan för dess sköna arkitektur.

    Ps. Hur gick det med Standardmetoden? Vill prova på sessan ;)

    ReplyDelete
  5. Am moroccan and i lived there my whole life, its a spice my mother uses everyday in her cooking, without it it just doesn't taste as delicious, however i´ve never tried it as an i.e. cream!! now i have to find a good recipe!!

    ReplyDelete
  6. Ser gott ut:-) och saffran är verkligen gott till mycket. Har en iransk väninna och kollega, när hon kom tillbaka efter ett besök i hemlandet fick jag en ask saffran, säkert ett hekto:-), delade med mig till familjen, den räckte i flera år ändå och det var en smak och doft vi inte hade på vår saffran här i Sverige. Den iranska har toppkvalitet och är från tror jag norra delen av Iran. Den iranska saffran vi kan köpa här har först passerat Spanien och är inte densamma. Ser min väninna använder saffran nästan dagligen i matlagning och bak. Och Iran verkar intressant på många sätt.

    ReplyDelete
  7. Hej

    jag har besök iran 4 gånger är 24 år, och älskar iran med dess regering, och det du skriver om vet du inget om så du snälla skriv inte om saker du inte vet herregud störande, jag jobbar som modell, och rest runt jorden pga det, men satidigt älskar politik, och älskar sättet ahmed nejadi tänker när det gäller politik.
    så såna som oss finns det också.

    ha en trevlig dag

    ReplyDelete
  8. Anonymous:
    De förhållandena i Iran Stina Auer skriver om, finns det många bevis på. Det är möjligt att tycka som Stina och veta mycket om Iran. Bara för att du har varit där och älskar Ahmadinejads politik betyder inte detta at alla som är emot odemokratiska förhållanden och at manniskorättigheter bryts inte vet något om Iran. Eftersom jag har en Master i Statsvetenskap vet jag lite om Iran och dess politik.

    Mvh MS

    ReplyDelete
  9. Tack Stina för att du tog dig tid och lade ut receptet. Nu skall jag frossa i saffran : ).
    /Monalisa

    ReplyDelete
  10. haha : ) gulliga du

    säg till så packar jag ner er i min väska nästa gång jag åker dit! ; ) lovar o ge dig så mycket o äta så nu tre rullar hem till Sverige :P

    Mvh / hon som frågade efter dig i säkerhetskontrollen för några år sen ; )

    ReplyDelete
  11. Ah jag har pa senaste tiden tankt att gora glass men tankte att jag da maste skaffa en glassmaskin, jag har ett sa litet kok sa vill inte skaffa en, dessutom; hur ofta anvander man en glassmaskin nar man ar en 28arig singel kvinna?! Iallfall, tack for att du delar med dig av receptet!

    ReplyDelete
  12. anonymous - om du verkligen "älskar" ahmadinejad och hans politik så står det sig lite underligt att du inte bor kvar. de flesta, för att inte säga alla, flydde pga den regim som ahmadinejad sitter i. vad du har för motiv till din sinnesrubbade kommentar vill jag inte spekulera i men vi är några iranier som läser stinas blogg och du kanske lurar en svensk, men inte oss ;)

    point is iallafall; jag har varit i iran sex gånger och jag ska inte ljuga, det är inte love at first site. iran växer på en. först är man besvärad, som kvinna, över de direkta förbuden som rör allt från ens hår till huruvida man får kyssa sin man på gåtan till om man får visa ankeln. men sen slår plötsligt en, folks värme och gästvänlighet, den otroliga naturen, maten! det är definitivt ett land värt att besökas, men det måste ändå sägas att det är långt ifrån turistanpassat. men with that in mind så kommer man ha en underbar tid i iran. akta bara så du inte åker under högsommarvärme!

    ReplyDelete
  13. Monalisa: din önskan blev min lag!

    anonym: Tack, det får nog bli om några år när Alexis är lite större men jag ska dit förr eller senare. Är mycket fascinerad av den persiska kulturen och landet i sig! Ska du åka dit något mer?

    Anonym: Jag är SÅ stolt över Beccas sammarbete med Nelly. Jag tycker plaggen är underbara! Ville ha den långa svarta klänningen med paljetter direkt, men enligt Becca själv är den för kort för mig. Annars verkar passform, materialval etc vara mycket bra. Allt Becca gör är med starka synvinklar på detaljer och kvalitet. Sedan måste man inse att plaggen inte är speciellt dyra, så är man ute efter utsökta materialval då kanske man blir lite besviken. Man får vad man betalar för så att säga. Men jag har sett dem och kan bara säga positiva saker.

    Sheyda: Först och främst, GRATTIS till din lilla flicka! Visst är det helt galet omtumlande med så mycket jobb, smärta och kärlek i en enda omtumlande kombination?
    Ja, det är så jag ser på Iran också. Och det är ju givetvis därför 5-6 miljoner av Irans befokning har tagit sig från de land som de älskar och bosatt sig i andra länder runomkring. Det är naivt att tro att det inte finns en orsak bakomliggandes.
    Jag lovar att skriva om standarmodellen. Har redan börjat på ett inlägg som kommer idag el i morgon. Kramar Stina (och lilla Alexis)

    Monica: You are a very lucky woman!

    Modellen: Smaken är som baken. Delad.
    Jag respekterar din åsikt även då den skiljer sig från min.
    Det säger dock mycket om dig bara genom det infantila faktum att du finner min åsikt 'störande'. Då har du lika lite respekt gentemot mig som du har mot den stora del av den iranska befolkningen som inte är av samma åsikt som du.

    MS, Shirin: Det finns tydligt en av alla sorter när det kommer till åsikter om Iran som en av alla de platser i världen där åsikterna haglar olika. Men faktum kvarstår som du skrver Shirin, det finns en anledning till att folk lämnar ett land.

    Jag har förstått att det inte är så 'turistvänligt' och jag kan med all sannolikhet förstå den chock som måste infinna sig, speciellt som västerländs kvinna när man kommer till ett land som enligt våra normer är kränkande för exempelvis kvinnorna.
    Jag har dock stark tro på de unga människorna i Iran. Jag tror att de kommer skapa historia i sinom tid. Mer orkar jag inte säga om detta i en blogg som verkligen inte ska ses som ett politisk forum. Då blir det fel. Och alltför mycket pajkastning och de ser jag gärna uteblir.

    Men tusen tack för kommentarerna. Så intressanta!

    Säkerhetskontrollen: I remember you! ha, ha, ha ... underbart! Jag ser mig gärna nedpackad i din väska!

    Charlie: There you go! Ice cream for everyone!

    ReplyDelete