Thursday, November 17, 2011

Pyjamas

Ohhh, so much joy and happiness comes from our little son. But like all mothers out there probably already know, there is also lack of sleep. Little A has always been waking me up during nights and I usually complained when he did so 3 - 4 times per night. But since two weeks he wakes up about 6 - 8 times per night and can't get back to sleep unless he gets a little bit of "food/breast". It is devastating for my sleep and I just wonder if anyone has experience with this that they would like to share? He is almost 18 weeks old now and I know that he is in big development phase, starting to process the impressions he gets during daytime. But when is it normally getting better? Or are there any tips or tricks?
When he wakes up at night, he generally lies in his own bed clear awake and bubbly, as if he was waiting for the morning to come and the sun to rise. But if I just let him be, he will soon start to cry, so leaving him there makes no sense.
During daytime he sleeps 3-4 times, 45 minutes - 1 hour each time and that is something he needs. But it's always good to hear from people who have babies in the same age as ours or has experienced similar situations. What did you do? When did it become better?

37 comments:

  1. Vår första dotter sov/sover mkt dåligt. Och har alltid gjort. Vår dotter nr 2 sover mkt bra. För att hon har fått skrika och lära sig somna själv.Jag tror det är svårt att ändra hur barnen sover. De är ju så olika som personligheter. Lovisa kommer alltid sova dåligt men däremot Lilly är sjusovaren själv.. Men tålamod. Det blir bättre. Han är inne i fasen då han upptäcker mer och mer av världen. Då sover man oroligt, kan man nästan tänka sig själv ju. Men var nära, mkt mat och inte för mkt intryck på dagen är mitt tips.. Kram

    ReplyDelete
  2. Vill han ta flaska? Isåfall skulle jag ge honom ersättning istället för bröstmjölk för att de oftast håller sig mätta längre på det = sover längre i sträck. Du kanske redan har provat det men det är ett tips iallafall om du vill vakna färre gånger. Annars är det nog som du skriver att han är i en utvecklingsfas. Min son är ganska exakt en månad äldre än din och från att ha sovit hela nätter har han börjat vakna 2-3 ggr per natt nu. Och det beror nog på alla intryck. Hoppas det blir bättre snart. Mvh Stina

    ReplyDelete
  3. Om han inte skriker eller är missnöjd utan ligger och "pratar" för sig själv och är nöjd är mitt tips att du låter honom vara så kommer han att somna om själv. När de kan det blir sömnen så mycket bättre. Om han är hungrig skriker han ju. Vår dotter har sovit hela nätter sen hon var två månader. När hon var ca 7 veckor ammade jag henne runt 5-tiden för att hon stånkade i sömnen vilket gjorde att jag inte kunde sova plus att jag trodde att det var mat hon behövde. När jag tog upp det på BVC sa de att eftersom hon faktiskt sover bör jag inte ta upp henne även fast hon låter. Från och med då fick hon eget rum och sen dess har hon sovit hela nätter (10-12 h). Hon lärde sig att somna om på egen hand. Om hon skriker har jag alltid gått till henne, vill inte att hon ska skrika i sin ensamhet. Stort lycka till. Det blir alltid bättre efter en fas, de kommer inte vara vakna på nätterna för all evighet =)

    ReplyDelete
  4. Det handlar om rutiner. Han använder ditt bröst/mat som trygghet/gos/mys, inte för att han är hungrig. Använder han napp? Det hjälper. Annars kan jag bara rekommendera att ha strikta rutiner. Boken jag nämnt många gånger, tar upp detta du beskriver och hur man ska hantera det för att komma på rätt köl igen. Lycka till!

    (Gina Ford, The contented little baby book)

    ReplyDelete
  5. Min lille prins (nästan 21 veckor) började sova jättedåligt för någon vecka sedan efter att ha sovit hela nätter i två månader! Desperation var följden, jag är inte alls van med sömnbristen längre. I natt sov han hela natten igen så det känns bättre men något har definitivt hänt. Det är väl någon slags fas, hoppas det blir bättre för er snart (och att gårdagens goda sömn här inte bara var en engångshändelse). Vår son får ersättning så de kan tydligen sova dåligt trots det...

    Malin

    ReplyDelete
  6. your son is very sweet. <3 do you want more children?

    best wishes,
    susi

    ReplyDelete
  7. Hej! Vår dotter (22v) sov sämre från ca v19-21 och nu sen en vecka tillbaka sover hon bättre igen. Vet inte om det är en fas eller att jag hyrt andningslarm och har hennE sovandes på mage nu. Kan ju vara värt att prova? Stor kram Evs

    ReplyDelete
  8. I'm so sorry, but I remember after a year :( Boy don't sleep good, they don't need many ours. When they can walk and run and playing at the playground the hole day, it goes better.
    Sleeping is boring for him, he want action :)
    He is a little man!

    Mimi

    ReplyDelete
  9. Jag har ammat alla mina tre barn varannan timme dygnet runt i 6 mån, för att de ville och det var ok för mig. Men! Efter ca 6 mån har jag plötsligt känt att jag inte orkar längre och då har de fått lite gröt på kvällen och sedan har pappan fått ta nätterna. Det har räckt med ett par nätter av vaggande i hans famn och sedan har de sovit :). De har inte haft napp och inte tagit flaska därför har jag varit nappen :). Det kan hjälpa att tänka att i det långa livet är de här perioderna så korta och han lär snart komma på att det är bättre att sova på natten och vara vaken på dagen!

    ReplyDelete
  10. Efter två killar tycket jag fortfarande att Anna W bok är den bästa att följa o ta till sig alla råd. Nog så jobbigt ibland.......! men att vara riktigt mätt o stimulerad/nöjd efter en dag är A&O även för de små:), Avslutas med samma rutin kväll efter kväll. Alltid lite trixigare med första barnet förstås. Lycka till! / Lena

    ReplyDelete
  11. Vi hade exakt samma fas för några veckor sedan. (L är född i början av juni). Han vaknade, pratade en stund men började sedan gråta. Höll i ca 4v, sedan blev det bättre!! Testade ersättning på kvällen men det hjälpte bara ibland. Han har napp och ibland hjälpte det att stoppa in den (faller ut när han somnat), eller att lägga honom i vår säng, då sover han (tyvärr) bäst. Det var egentligen inget som vi gjorde som gjorde att han kom över fasen utan det gick över av sig själv. Ledsen att ni går igenom samma, det är tufft!

    ReplyDelete
  12. Vad jag gjorde? Samsov så att bebisen aldrig hann vakna ordentligt utan ammade i sömnen. Blev mest sömn för alla då.

    ReplyDelete
  13. I am a mother of 7 & 1/2 months old daughter. She´s always been waking up 3-7 times during the nights. I know how hard it can get, especially because I couldn´t sleep my self in the beginning after giving a birth.
    I seeked for help for my own sleeping problems (homeopathy and acupuncture-like massage helped me. But also time). But I felt really tired still because my baby daughter kept waking me up. I seeked for all kinds of tips, information from the internet, read all the possible books about baby´s sleep etc. when suddenly it hit me. My baby is unique just as I am. For us, it didn´t help to seek for the answer from the outside. I decided kind of " let loose". Now, I feel mostly happy and energized during the days, since I have accepted the situation to be as it is at the moment. I have chosen not to listen to other people who advise me to keep "sleeping school" for my baby and instead keep my baby close to me during the the busy morning hours sleeping next to me, so I can fell a sleep right after feeding her.
    I go to bed 10 pm and wake up with my baby 8 am. Feeding takes approximately 1,5 h per night, which mostly I do while sleeping. That gives me still plenty of time to sleep.
    I hope that nights get better for you very soon, but my message in short is that if you can´t help it, accepting the situation and adapting to it might help. All the best for you and your cute little boy!

    ReplyDelete
  14. sounds like my son! He is allready 6, but I think I never will forget those months! Unfortunately this is (more)typical for boys. My case our son started to sleep better(8h) when he was 6 moths old. That time I also put him to sleep in his own room and didn't feet him nights at all.

    ReplyDelete
  15. Det är säkert så individuellt hur allt fungerar, själv har jag glömt alltihop och kommer bara ihåg så ljuvligt söta de var:-), som din son, han ser ut som hälsan själv och verkar mycket nöjd, är frisk vad jag förstår, vad mer kan man önska? Men jobbigt att inte få sova, det förstår jag, men det blir mer stabilt när han är äldre och tar sig omkring lite mer själv på golvet, blir mer aktiv. Kanske du ska tänka på hur mycket han sover på dagen? Just det sena passet att det inte är så nära kvällen. Inte så långt. Och sen att han är hungrig vilket jag tror han verkligen är och inte bara att han vill ha närhet m m som många tror, de tänker inte så, som om han skulle "utnyttja" dig:-), det är det primitiva ändå som styr, hunger m m och han är trygg i det att han vet att det finns mat. Han ser helt ljuvlig och underbart väl omhändertagen ut. En sak att tänka på för dig är att inte jämföra med andra barn, er kille är lite större för åldern och har andra behov. Som sagt, jag minns inget av det jobbiga med sömnen m m, det är andra saker jag minns, som sjukdom när man inte visste vad det var, hemskt, innan man såg att det skulle gå bra. Hoppas du kan få barnvakt en dag eller halvdag av din mamma eller någon annan nära dig så att du kan känna dig trygg och vara ensam de timmarna, det är väldigt skönt om du kan få det någon gång då och då.

    ReplyDelete
  16. Tydliga rutiner med rätt förhållningssätt och mycket mycket mat på dagen är nyckeln till en god natts sömn. Läs Anna Ws Sova hela natten eller Barnaboken. Efter två barn med förlossningsdepressioner var detta min räddning för att få den så nödvändiga sömnen för att kunna vara en bra mamma på dagarna.

    ReplyDelete
  17. Min erfarenhet (har två små barn) är att det går över. Fast det inte känns så. Jag vet, det låter inte alls upplyftande när man är helt snurrig i bollen av trötthet (särskilt när man som du gör mesta jobbet på egen hand). Men som sagt, det ger sig med tiden, om du står ut. (Om du inte står ut, kanske en metod av nån sort är att ta till om du tycker det verkar vettigt för er).

    Han kanske vill sova i din säng? Inte i din säng? Napp? Eller så har han bara en massa intryck i huvudet. Som att du och jag börjar på ett nytt jobb - struligt i hjärnan men inte alls farligt eller ohälsosamt för den sakens skull!

    Mitt "råd": Följ barnets rytm och vilja samtidigt som du smyger in lite av din egen rytm och vilja - och du ska se att det ordnar sig inom ett tag. Lycka till - jag vet hur otroligt krävande det kan vara när de små underbaringarna bara inte vill soooova.

    //Hanna

    ReplyDelete
  18. Jag kan verkligen rekommendera Anna Wahlgrens Sova-hela-natten-kur. När min son inte hade sovit en enda natt i sitt 8-månaders långa liv fick jag nog. Vi genomförde kuren och nu sover han 19-7 varje dag! I början kände jag mig väldigt låst efter schemat men nu går det jättebra. Förutom att vi och sonen mår mycket bättre av att få hela nätters sömn har vi upptäckt flera positiva bonusar som kommit med kuren, bla att han utvecklats enormt mycket, har en helt annan färg i ansiktet och blivit mycket tryggare. Gör kuren och ge honom tryggheten så han äntligen får sova, om inte för din skull så för hans skull. Jag själv ångrar att jag inte gjorde den tidigare. Lycka till! Hälsningar Johanna

    ReplyDelete
  19. Han är så söt, er son, och så väldigt lik dig! Min dotter, som nu är 1 år och 4 månader, har haft samma mönster som din A. Ingenting har egentligen "hjälpt" mot detta, men vi har båda haft nytta av lugnare dagar under dessa perioder, som kommer och går. Själv visste jag med total säkerhet att jag aldrig skulle klara av en sömnskola enligt Wahlgrensk modell,så det provade jag aldrig, men tyckte om t.ex. Somna utan gråt av Elizabeth Pantley. Jag körde ingen metod helt rakt av, men plockade tips härifrån o därifrån. Som någon annan också skrev här så hjälper det att vila i att det är så här nu, acceptera tröttheten (jag var också mycket ensam med min dotter så jag vet hur otroligt trött man blir!) och försöka sova/vila de stunder man kan. Vi har alltid samsovit de perioder som varit tyngst eftersom det hjälpt bäst, och sedan har dottern sovit i en säng precis intill vår. Men fram för allt, VILA på dagen när A sover! Det är mitt bästa orka-tips. Hans dagssömn kanske också skulle bli längre om ni båda två sover tillsammans då? Så har det varit hos oss. Lycka till och en varm styrkekram!

    ReplyDelete
  20. Anna Wahlgren säger jag bara! Underbart och självklart. Mätta trygga utvilade glada barn! Visa att du har kollen och att han ska lita på dig - på natten sover man.
    Jag har använt mig av AW på bägge mina barn. Funkade fin fint och inte alls skrikig invänjningsperiod. Men det där verkar ju variera!
    Lycka till. Och tänk att snart får du och M sova heeela nätter! Underbara dagar kvällar och nätter i sikte med två utvilade och glada föräldrar. Och tänk på vem som egentligen är tröttast av att inte få sova en hel natt ostört...
    Kram

    ReplyDelete
  21. Hej Stina, jag vet precis hur du mar just nu. Jag har en 3-arig dotter som tidigt blev jatteduktig pa att sova och somna om pa egen hand, och jag larde mig att halla scheman och anvande vissa av Anna Wahlgrens metoder. Tva ar senare kom min lille kille, och jag gjorde precis samma sak som med min dotter. Det gick inte alls lika bra... Han kunde vakna mellan 3-8 ggr per natt, varje natt. Jag var ett vrak som dessutom forsokte ta hand om en 2-aring pa dagarna. Det blev egentligen inte battre forran han blev storre (och jag tror att han hade valdigt ont i munnen av tandsprickning nar han var valdigt liten), och nu ar han 13 manader och har sovit 12-13 timmar per natt, plus 2 harliga dagslurar, sedan kanske 4 manader tillbaka. Det bara vande helt plotsligt under sommaren. Det basta jag kan saga dig ar att forsok att halla humoret uppe och be om hjalp om du ar fullkomligt slut. Sov sa mycket du kan nar han sover pa dagen, stang av telefoner och TV och kampa pa! Kram, och tack for en fin och inspirerande blogg!
    /Cecilia

    ReplyDelete
  22. Du har en utrolig flott blogg, alltid delikat og herlig smak! Ekstra spennende å følge med siden du har en baby som er like gammel som min datter.

    Etter at min datter begynte med grøt når hun var 4 mnd (nå er hun snart 5 mnd) så sover hun godt og lenge om natten. Hun er oppe 1-2 ganger for å få melk men det går veldig raskt også sovner hun igjen. Jeg tror lille A vil sove lengre om natten når han begynner meg grøt. Ellers har alle babyer urolige perioder - og alle mødre har erfaring med søvnløse netter - vi er i samme båt!!! Hvordan gikk parforholdet til Adam & Eva - slitsomt for mannen også!!

    ReplyDelete
  23. Har samsovit med mina. Ammat liggandes och därmed har vi alla sovit kanon och varit utsövda oavsett period i livet. Lycka till!!

    ReplyDelete
  24. Jag blir alldeles förundrad över alla unga? mammor som har just Anna Wahlgren som förebild. För fyrtio år sedan var hon på tapeten men redan för trettio år sedan ifrågasattes mycket av hennes metoder. Och hur mår hennes barn idag? Vad kan de berätta? Och hon själv? Använder hon metoderna på sina egna barnbarn tro? Idag säger hon ju ingenting. Det ordnar sig Stina men som någon skrev ta vara på alla de pauser du kan när sonen sover och som jag skrev förut att finare och ett barn som ser ut att må så förträffligt som er son det ser man inte alltid:-)

    ReplyDelete
  25. Ser jag hade fel om "Barnaboken", den kom ut 1983, men långt tidigare var AW, född 1942, med i debatten om barnuppfostran, man hörde henne jämt så jag trodde boken var äldre.

    ReplyDelete
  26. Alla barn är ju så olika... Vi gjorde 5 min-metoden med vår stora pojk, det fungerade utmärkt! När mini kom var han vaken ca 20 ggr per natt!! Vi provade allt, minskade sovtid på dan, gav extra gröt, välling, ja alla metoder du kan tänka dig... Efter 1½ år var vi så slut att vi gick till barnmottagningen och fick utskrivet lugnande..INTE roligt att behöva ge sitt barn det.Det lugnade sig mer o mer och ungefär när mini var 3 år sov han bra.. Säger inte detta för att skrämma men som sagt , alla barn är ju olika individer, så man hittar nog sin egen lösning bäst! Lycka till!!

    ReplyDelete
  27. I recommend this book: http://www.amazon.co.uk/Whisperer-Solves-Problems-Teaching-Questions/dp/0091902517/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1321613337&sr=1-2

    The baby whisperer by Tracy Hogg and the EASY routine totally saved our lives when our girl was a baby. Like many others already said, the key to a good nights sleep is fairly strict routines during the day and A LOT of food! Give him a bottle before going to sleep instead of breastfeeding and do a topping up around 23h (the so-called dreamfeeding explained in the book). The EASY routine is gentle and warm and does not include leaving your baby screaming for 5 minutes or buffing him to sleep etc.

    Good luck, I know how devestating it is to not get enough sleep, especially if you're alone a lot with your son.

    ReplyDelete
  28. I just posted a comment but think it disappeared, sorry for doubleposting if it turns up again. Anyway I want to recommend The baby whisperer books and the EASY routine by Tracy Hogg, like this one: http://www.amazon.co.uk/Whisperer-Solves-Problems-Teaching-Questions/dp/0091902517/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1321613337&sr=1-2

    It totally saved our lives when our daughter was a baby! Tracy Hogg's key message is fairly strict routines during the day and a lot of food. The EASY routine does not include leaving your baby screming or buffing etc. Make sure your sons gets enough food during the day, don't let him sleep too late in the afternoon, give him a bottle instead of breastfeeding before going to sleep and top him up around 23h without waking him up (the so-called dreamfeed explained in the book). Development faces, teeth coming etc will always inpact his sleep, but with the EASY routine he will not wake up as often!

    Good luck, I know how devestating it is to not get enough sleep, especially if you are alone a lot with you son.

    ReplyDelete
  29. Hei Stina!
    Min sønn er 6 mnd gammel nå. Da han var ca 4 mnd begynte han plutselig å våkne på nettene igjen,noe han ikke hadde gjort siden han var nyfødt. For oss ble det bedre så fort han begynte å få litt grøt i tillegg til melken. Nå for et par uker siden skjedde det samme igjen: han våknet plutselig annenhver time på natten og ville spise. Da var løsningen å øke til to måltider pr dag som ikke (bare) var melk. Så nå får han grøt tilpasset hans alder på dagen og noen form for mos av grønnsaker på ettermiddagen/kvelden. Så for oss var løsningen å innføre annen mat. Lykke til! Håper dere får sove bedre snart!

    ReplyDelete
  30. Hej Stina! Jag har själv en dotter på 2,4 år och jag förstår att det faktiskt är vällllldigt svårt att följa dessa råd som säger att man alltid ska sova när barnet sover, för det är då man har en liten stund för sig själv el vill fixa dona med saker som är lättast när lillen sover. Men det enda jag kan trösta dig med är att det går över, I promiss you that!!! Håll ut och testa olika saker tills du hittar nåt som passar just DIG! Lycka till :)

    ReplyDelete
  31. "This too shall pass". Ungefär så är det med alla sk faser man stöter på under barnens utveckling.
    /mamman till 1-åringen som vaknar 10 ggr/natt för tillfället

    ReplyDelete
  32. Everyone: Thank you truly for all the great tricks, tips, book information and other good facts/information!

    I have already read the book "Sova Hela Natten" and tried the "Standardmodellen" on Alexis when he was smaller. Go to the Label "Being a mother" and you can read all about it.
    The conclusion is that I am not sure about that modell and I could not take him screaming hysterical while trying to "vagna" away his hunger/use for breast.
    I am also a little bit sceptic towards the extremly strict routines for Anna Wahlgrens method during daytime. not because I don't believe in them, more because I don't want to bethat bound to minutes when doing things.

    One of my closest girlfriends has done it on her boy and it works fantastic, but she is very bound during the daytimes which I feel is a pity.
    I already have MY OWN routines with eat and sleep for Alexis during daytimes but I can use them a little bit as I want.
    And I am having a hard time going up in the mornings and AW method starts around 7-8am and at 9am it is time for outside morning walk. I could never do that. Me and Alexis is cuddeling in bed at those early morning times and I like that part of the day very much.

    Anyhow. Routines, a lot of food, social activities but not to much impressions, especially during the late hours is what works best I must say.

    I find it very interesting with the fact that boys tend to sleep worse then girls, that is something I've already found out through emperical experience of my girlfriends who three of them have boys. They seems to have more energy and are more lively?!

    I already try to accept the situation as it is and try not to make such a big fuss about it. It will pass, I know that, but sleep is important for both me and him.

    Tha wonderful thing as "Monica" was writing, is that he is very healty, never sick or have never been and he is mostly very happy, joyful and bubbly.

    The fact that he is the same size of a 6-7 month baby, the baby next to Alexis on the pictures in this post is 3 month older then Alexis!!!
    That says it all. He is big and he is growing like crazy and I guess that is also a reason to his food/comfort demand.

    Yesterday I started with some taste portions with rice porridge for Alexis and I can already see that the night is improving. He still wakes up, but not as frequently.

    But from the bottom of my heart, THANK YOU for sharing! It is amazing to have you all as good advicers and listning, reading abut your stories and experiences. Wonderful!

    /Stina

    ReplyDelete
  33. Mina tre barn har sovit gott på nätterna i egen säng sedan två månaders ålder. Vi har gett dem ersättning i flaska sedan de var nyfödda, kombinerat med amning, eftersom jag aldrig haftvtillräckligt med mjölk. Då har de sovit som stockar hela natten från mycket tidig ålder. Jag har flera vänner som också säger samma sak, att ersättningen mättar så mycket att de inte vaknar. Nu hade jag ju inget val, och jag vet att det pratas mycket om amningens fördelar med tanke på immunförsvar osv. Mina barn har inte varit sjuka ofta alls, snarare har vi haft färre sjukdagar än många andra.

    Och om inget annat, så kommer han säkert sova bättre när ni kommer in i vällingrutinerna.

    Hoppas det snart rätar upp sig!

    ReplyDelete
  34. Hi Stina! I'm a frequent reader of your blog and I have to say that I love it! I'm a mom of a 10 month old baby boy and I totally understand what you're going through. My baby has always been a bad sleeper, and it almost kills you when everybody else is talking how their babies have been sleeping through night since they were newborns. Well, my baby didn't...nowadays, however, he's only waking up once a night (around 4-5am) when I breastfeed him, and he usually wakes up around 6.30-7am, very energetic :) Everybody was talking about sleep training and I was always thinking about starting it, already when my baby turned 6 months. But as the time went by, I always thought that he is too small for that. I guess you just have to follow your instincts. What's best for somebody else's baby, isn't necessarily best for yours. I have a feeling (or emperical experience) that breastfed babies tend to sleep worse or they wake up more often and are more "needy" shall I say. Well, I have chosen to breastfeed mine, and even though I've been exhausted, I still think it's worth it. I just wanted to tell you that it will get better! That's what everybody was telling me too. I was always waiting for the better days (or the days that my baby finally starts sleeping better), but now I've totally accepted, that he propably will be waking up many times per night until he's 2 or 3 years old. When he was 6 months, he used to wake up sometimes even 8-10 times per night (he's also a big boy and at that time he started crawling and pulling himself up, so the nights were really a nightmare). Now it's only 1-2 times...but it still changes...some nights are better, some not. But he's my precious little baby and he still needs to be sure that mommy is still there for him, even if it's middle of the night :)
    Hang in there, it WILL get better. And soon it will be time when you'll be laughing at all of this :) All the best for you! Mini from Finland
    P.S. Alexis is really cute baby!

    ReplyDelete
  35. Maja: Ersättning på kvällen har jag kört sedan 4v ålder. märker knappt någon skillnad dessvärre.

    Mini: Lovely story! Thank you dearly! I also feel that I am his mother and should be there for him. They are small for such a short wile when you think about it. But he needs a little bit more food then only my milk that is for sure. The rice porride have made the nights better already so I'll keep on giving him that.
    Take care and hug your son!
    Stina

    ReplyDelete
  36. Hej!

    Jag har 3 barn var av den yngsta just nu är 2 månader + någon vecka (hålelr inte riktigt reda...) Alal mian barn har alltid sovit hela natten sen de har varit ca 1 månad, innan dess vaknat 1 gång per natt för att äta.

    Det jag har gjort är att låta dom sova och äta hur dom vill under dagen dvs inga scheman och liknande. Dessutom en flaska Ersättning innan sänggående så sover dom heeela natten. Alexander min yngsta sover just nu från ca 11-12 timmar i sträck på natten.

    Ammat har jag gjort tills alla barnen blivit 2 månader och i slutet bara på morgnarna. Och sedna gått över till Semper 2 ersättning, det står dom sig jätte bra på.

    Så det är mina tips, skulle gå å självdö någonstans om jag inte fick sova på nätterna, hatar skrikande hungriga barn som väcker mig på natten...haha....elaka mamman i ett nörskal ! ;)

    ReplyDelete
  37. Stina: So good to hear that rice porrige helps already! I also started to give oatmeal for my baby when he was about 4 months. It didn't help at first, but now he gets 5 meals per day (+ I'm breastfeeding many times a day) and he wakes once a night (usually). I'm sure he doesn't need to have milk in the middle of the night anymore, but I just haven't started "sleep training" yet. I have decided that when he turns 11 or 12 months, then he's big enough to learn to sleep without nighttime feedings :) They are so little only for a short time.
    Isn't it wonderful how you feel full of energy after WHOLE 5 hours of sleep, when you used to wake up every hour (and used to need 10 hours of sleep before the baby)!!
    Mini (from the previous post)

    ReplyDelete