Thursday, December 8, 2011

It defines life

Following my own heart, listening to my own intuition about motherhood, reading literature in a manner where I look at different sources, facts and methods and gathering information in a critical and curious way and then analysing everything on my own and getting the things that make sense in my life - has turned out to be a brilliant concept. Because it now feels like I have a dream baby-son.
Alexis is sleeping perfectly during daytime and almost all through the night (only up 1-2 times for breastfeeding) and long in the morning, something I taught him step by step. He even sleeps in his own place and always falls asleep on his own, in his own bed and this since he was two months old. I know this can change during different phases, but we have a stable ground to stand on.
He eats porridge twice per day and is starting to taste other interesting flavours. He feels safe and happy, balanced and curious in a subtle way. At the moment, I can't complain about anything and can only share this joy and happiness with him and the world.
A lot of things have come through hard evidence based studies in my life, empirical experience and simple knowledge that I acquired gradually during my journey through life when gathering experience, learning from my mistakes but with a desire to always do better. But motherhood ... It feels like it came so naturally. Very seldom have I doubted my own thoughts and even though some people around me said "do this", "don't do that", "how can you even think about doing it this way" - I always did it anyway, whatever felt right inside my heart and I have to say that he is my greatest success ever. It has not been easy as routines take time and patience to put in place and it can often be boring, but in the long run it makes it easier and it's such a worthwhile investment for the child and for the parents too. So with this post today, I just would like to honour mothers who dare to go their own way and follow that little voice inside of them, no matter what everyone says. Don't be a follower, create your own way and believe in yourself in this beautiful role as a mother/parent.

14 comments:

  1. Vad härligt att vardagen med Alexis fungerar så bra! Grattis!

    När du nämnde att Alexis börjat äta fast föda måste jag tipsa om världens bästa grej: Beaba Babycook, en apparat som man ångkokar och mixar barnmat med. Enkelt, gott och inte minst nyttigt. Min äldsta dotter älskade ärtpuré som jag gjorde i den. När jag köpte min fanns de inte att köpa i Sverige utan jag köpte min i franska La Redoute-katalogen. Nu verkar man dock kunna köpa apparaten i Sverige.

    Med vänlig hälsning från Lappland

    ReplyDelete
  2. Hej!

    Vilken fin blogg du skriver!
    Jag ska få mitt första barn i April, och tänkte så smått börja förkovra mig i diverse böcker. Har du några bra boktips?

    Mvh Ellinor

    ReplyDelete
  3. Visst är det svårt med alla råd och teorier som översvämmar en nybliven mor. Man får helt enkelt använda sitt eget förnuft och se till sin egen situation. Synd bara att det är så lätt att få argument som "du är en dålig mamma" eller "varför skaffade du ens barn" slängda i ansiktet om man inte är helt köper det någon annan (ofta en anonym mamma på nätet) försöker sälja en. Snacka om att döda en diskussion!

    En fråga om Beaba Babycook till kommenteraren från Lappland - hur länge använde ni den? Funderar på att köpa en, har en sexmånaders bebis, men undrar om jag får användninging för den tillräckligt länge för att motivera inköpspriset?

    Malin

    ReplyDelete
  4. Jag önskar jag hade haft nåogon i mitt liv som i ett tidigt skede berättat för mig att magkänsla i 99 fall av 100 alltid gudiar mig rätt. Att stunta i vad andra människor säger eller tycker att du ska göra. Att följa den stora massan och andras åsikter har många gånger inte varit vad jag själv önskar. Men som ung kvinna/flicka visste inte jag bättre.

    Det är en så otrolig kraft vi människor besitter inom oss, ibland upplever jag även att vi kvinnor är exceptionellt duktiga på intuition. Dock var det delvis du som introducerade detta till mig och det kommer jag alltid vara dig evigt tacksam! Det har förändrat mitt liv till det bättre och ju bättre jag blir på att föja min intuition och "lyssna till mig själv och universum krafter", ju lyckligare blir jag!

    Thank you Stina, it's amazing how your introduction of intuition, kabbalah and positive thinking has influence my life! I will forever be thankful!

    Love /Mary

    ReplyDelete
  5. My exact thought, you couldn't have said it better! Mini

    ReplyDelete
  6. Till anonym ang frågan om Babycooken

    Jag kommer inte ihåg exakt hur länge vi använde babycooken men säkert i 1-1 1/2 år. Om man lagar nästan all mat själv är den väl värd sitt pris. Bara att lägga i maten, ånga, mixa, tillsätta smör el grädde och ev krydda. Den går att använda till t ex potatismos eller äppelmos även när barnet blir äldre.

    ReplyDelete
  7. Ge gärna lite boktips!

    ReplyDelete
  8. Härligt att du ordnat mobilmallen! Mycket enklare att läsa nu.

    ReplyDelete
  9. Tack för svaret om babycooken!

    Malin

    ReplyDelete
  10. Hej Stina!

    Härligt att höra att allt går så bra! :)
    Jag har 3 barn (+ min mans son sen tidigare) och jag är så glad för att det har funkat så smärtfritt med alla, de har alltid sovit hela nätter, länge på mornar och aldrig krånlgat i matväg. Jag tror som du, det är bäst att följa sin egen intuition och köra på det som känns bäst för sig själv och sina barn. Men framför allt också slappna av och inte vara så perfekt hela tiden och att låta barnet anpassa sig efter sin familj än tvärtom .

    Ha en trevlig helg!

    ReplyDelete
  11. Lappland: M's mamma har köpt något liknande till oss i julklapp! Tack för tipset!

    Mary: det var ett rent nöje! Enjoy!

    Franceska: Thank you! Same!

    Anonym: Boktips kommer!

    Oslo: De nada!

    Elin: Hoppas det håller i sig! Tack för kommentaren!

    ReplyDelete