Monday, January 30, 2012

Light

And so finally the days are starting to be lighter again. I have no idea if the non-Scandinavian people realise how it is to live in total darkness from 3pm- until the next morning during 4 months per year, like we do in these northern parts of the world. It is terrible and feels like the hours of the days are half as long and suddenly it's bedtime already (referring to the darkness) when all you want to do is enjoy a late lunch.
When the days eventually get back to normal ... it truly is magical. I can breath normally again and my soul feels liberated and rejuvenated.
Yesterday it was bright with an amazing sunset around 4.15pm when it usually is dark like in a cave here. It filled me with hope and happiness to see that I will survive this winter also without going insane. So I put some lovely spring colours on and matched them with one of my favorite Miu Miu bags just to match the lovely mood I had. It can't get more "springy" than light yellow, cream white and gold. Right?

18 comments:

  1. Antrekket ditt fikk meg til å tenke på våren !
    Super fresh.

    Og, ja..vet akkurat hva du mener med det skandinaviske vintermørket, for ikke å snakke om snø og kulde, derfor flyttet vi til Italia, hvor mye av vinteren tilbringes, k
    an anbefales ;)

    Ciao

    ReplyDelete
  2. Du beskriver det så bra, Stina! Jag tänkte på det varje dag förra veckan, att det var ljusare och ljusare varje eftermiddag. Och på morgonen när jag går till tunnelbanan är det numera ljust. Men guuuuuud vad man längtar tills det är ljus, även på kvällen. Vi får dock igen allt ljus på sommaren, dubbelt upp. Jag kommer ihåg första gången jag var i LA som 16-åring. Jag var där på sommaren, och där blev det kolsvart vid åtta. Jag kunde inte fatta det, det var ju sommar?!? Och på planet dit satt en amerikansk profferssor och beklagade sig över hur ljust det hade varit i Stockholm och att han inte hade kunnat sova. Själv ÄLSKAR jag att det på sommaren nästan inte blir mörkt. ÄLSKAR. Hur skulle vi annars klara vintern? Kram!

    ReplyDelete
  3. Älskar matchningen med den mjukt gula tröjan och det maffiga men rara pärlhalsbandet, tres chic!

    ReplyDelete
  4. What a beautiful white coat, which brand is it?

    ReplyDelete
  5. Right! And your outfit really is lovely!

    ReplyDelete
  6. Vilken inspiration, som en vårvind! Stämmer bra med mig humör och solen som skuner utanför! Ljuset känns nära nu! Vore väldigt roligt om du vill bjuda på lite vårinspiration till garderoben samt dina favoritdrinakr. Jag har precis börjat upptäcka charmen med att dricka drinkar framför vin och öl, nu när man inte har samma dryckesvanor som när man var yngre. Därför vore några tips välkommet!

    Ha en fatastisk vecka och måndag!

    ReplyDelete
  7. Jag måste få tillägga en sak Stina. Precis efter att jag skriivt den förra kommentaren så fick jag världens energirus tack vare dig. Med en knepig och ansvarstyngd period på jobbet har jag tappat en del ork viöket gåt tut lite över att jag nte prlar kliva upp. blir sen, stressar, skippar att göra mig vacker och därifrån sätter det nivån för resten av dagenö. Nu när jag var inne och kikad e och sen stängde ner din blogg för att fortsätta jobba kände jag bara att nej. Jag får väl ändå börja med att fixa till mi glite för även om det är tuyngt nu så blir jag inte gladare av att inte känns mig attraktiv, och det fungerade. En snabbpiffning gjorde att lite styrka kom tillbaka. Jag tänker låta det sista som lämnar mig när orken tryter är viöjan att göra mig fin. För min skull. min pojkväns och min omgivning. Jag kände att det handlar om respekt att se ordnad ut för människorna kring mig. Tack för att du inspirerar! Nu ska jag ta tag i de här jobbiga veckorna och se fram mot min semester i Egypten med mannen jag älskar. Och ta med mig lite av dina anda på vägen.

    ReplyDelete
  8. Önskar dig en ljus härlig vecka! Den blir väl kall här i Stockholm. Men kanske iaf lite solig!

    Må så gott och fin bild!

    M.

    ReplyDelete
  9. Underbara Stina!

    Jag måste ju bara få veta var du har köpt det fina halsbandet? Vill så gärna ha ett!

    ReplyDelete
  10. Yes we can imagine because here it's already dark from 4 pm! But anyway you bring us spring time as you are dressed and does you collar comes from Morocco ?

    ReplyDelete
  11. Å, så vakker du er!Elsker den gule genseren <3
    Klem fra Stine

    ReplyDelete
  12. Hej Stina! Tack för en jättebra blogg :) Jag har en fråga, när börjar du jobba på kliniken igen? Jag har för mycket filler i läpparna och vill bryta ner lite med hyalas. Vågar inte gå till någon annan...

    / S

    ReplyDelete
  13. Hej!

    Har du några tider på kliniken nu även om du är mammaledig eller i såfall när börjar du igen?

    Kram

    ReplyDelete
  14. Lääääääääääääängtar till fredag.

    ReplyDelete
  15. I found our collar is Lavin from HM's collection.
    Right ?

    ReplyDelete
  16. Uta: Actually it is not. I bought this a couple of years before Lanvin/HM. It was bought from a store called Monroe. Although I agree, the Lanvin necklace is very, very alike with this one, but it did not come in creme white.

    ReplyDelete