Tuesday, January 24, 2012

The world

I am a true film lover and indulge myself with that hidden passion almost every night. I can see masterpieces over and over again if they provide me with that beautiful combination of thoughts that a good film should. My taste is broad and can change depending on what I am seeking in my life at that moment or how I want to be impacted. I have recently been very much into films that show the brutal parts of this world. I hate the fact that we live with enormous segregation gaps where injustice is worse than in the most horrible nightmare. I get very sad by watching films with that crude truth and it always leaves me with a empty feeling, yet with the awareness that action needs to be taken. There are to many repulsive facts in this world at large and sometimes I just don't know how to handle that sad, sad reality.
When you get children, something happens to you. For me anyhow, it changed my sensitivity and I can hardly look at anything harsh anymore without taking it in ten times more then before. And I can't just sit there in my sofa while mothers, parents, children and human beings are struggling with the fundamental aspects of life that everyone should have as a civil right when one is born. How can there be so many countries, places where people and children are killed, raped, starving, being murdered and abused every day?
I feel so blessed and grateful to live in this secure and peaceful environment, having the luck to be able to raise a child without being afraid every other minute that someone would come into my life, into my family and destroy it and abuse members in the most unthinkable manner. How can we enjoy life to the maximum with all the things that we most often take for granted, when the reality just outside the door is like this? It's such a large question and I am not seeking for answers. I just wish that it could be different.

(I just recently saw The constant Gardener, Blood Diamond, Papillon, Precious & The last king of Scotland.)

16 comments:

  1. Jag förstår precis vad du menar och tänker likadant... Önskar att man åtminstone i det lilla kan bidra till mindre lidande och mera godhet. Allt gott till dig o de dina!

    ReplyDelete
  2. Hej Stina! Jag har en fråga till dig. Vi har Stokke vagnen och ska ut och flyga för första gången med den. Jag undrar hur ni gör på flygplanet med vagnen? Vi tänkte resa med skelettdelen och bilbarnstolen. Tar ni med bilbarnstolen som handbagage eller hur gör ni? :) Har ni köpt en väska för att transportera vagnen så den inte går sönder? Den är ju ganska stor så det kanske inte går. Men man vill ju inte att den skadas om man checkar in den som vanligt bagage. Tacksam för svar :) Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej. Du måste köpa en Prampack från STOKKE el annat märke när du fraktar din barnvagn, annars kommer den garanterat gå sönder. Vi har köpt en sådan och reser oftast med skelettdelen och sittdelen, ej bilbarnstolen för jag tycker faktiskt inte så mycket om den och sittdelen kan man göra liggandes vilken är bra om man ska ut och äta på kvällen och vill att barnet ska sova bekvämt.
      Vi checkade in allt och hade honom i bärsele och en softlift from Phil & Ted i flygplanet. Den tar minimalt med plats och han kan sova i den.

      Lycka till!

      Delete
  3. Movies can be so much and effect you in many ways. The Academy Awards is soon approaching so right now I'm trying to catch all the movies of the season.

    ReplyDelete
  4. Nice picture, where is it from?

    ReplyDelete
  5. It is from a village in the Atlas mountain.

    ReplyDelete
  6. Tänker bara att det kan vara en parameter i valet av framtida bostadsland också. Läste att en del rekommenderade Sydafrika. Fantastiskt land och vacker natur. Men. Orättvisorna är enorma och man ser dem varje dag. Dessutom tyckte i alla fall jag att det var svårt att känna sig avslappnad när man så tydligt tillhör den delen av befolkningen som har det oförskämt bra, och det ofta pga andras bekostnad där. Svårt också att ta sig igenom den barriären i mötet med sina medmänniskor. För du blir inte lika behandlad. Fast såklart kan man ju diskutera om det är bättre att sitta på avstånd i trygga Norden och inte låtsas om det man sett, jag ville bara dela med mig av reflektionen.
    Allt gott!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket intressant iaktagelse, precis samma skäl har jag till varför jag INTE vill dit när jag pratar med människor som rekommenderar Sydafrika. Jag har så svårt för dessa ofrånkomligt, tydliga klyftor i länder som SA. Och jag vet att det fortfarande finns påvisande och närvarande influenser från Apartheid även om det är långt ifrån vad det en gång var.
      Men samtidigt, kanske man kan förändra om så något litet om man är mitt i eländet? Svårt det där.

      Delete
  7. Filmtips - :) The Adjustment Bureau, fick mig en tankeställare...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet, har sett den också. Tack ändå!

      Delete
  8. O nej jag är redan känslig och "gråtmild" kommer det bli ännu värre när jag får barn??! Men Stina tänk på att empati kan faktiskt även ses som en gåva! Det finns så mycket okännsliga och hemska människor... Kram Hedvig

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns en risk att det blir så ja. Empati är en av de vackraste gåvorna en människa kan ha.

      Delete
  9. Hej! Du verkar besitta både hjärta och hjärna! Du skriver fantastiskt. kul att läsa dina inlägg på en fin blogg!

    Kram
    M.

    ReplyDelete
  10. Stina, väldigt fin text om något som är viktigt. Du visar stor klokhet

    och mod.

    Hälsning Anne!

    ReplyDelete