Tuesday, March 6, 2012

Pesto a la Stina

On Sunday evening I was cooking for my sexy man before he flew back to Switzerland again. And what is better than some juicy, nutty, homemade pesto? It's so easy to make and tastes fantastic with a wide range of flavours all mixed with passion and love!

What you need:

- 2 pots of fresh basil
- 150 gr of pinion nuts
- circa 300-400 gr of fresh parmigano
- 2dl of fine, tasty olive oil
- 2 cloves of garlic
- black pepper and sea salt
- a mixer
- fresh pasta

So, let's get started. Rinse the basil leaves from the plant and put them in the mixer together with the pinion nuts and blend them. Add the garlic, the parmigano and the olive oil plus some black pepper and salt. Mix it once again properly.
Boil the fresh pasta and then mix it all together with the pesto in a larger bowl, then serve immediatly and top with some freshly grated parmigano.
Enjoy your man as an desert and Voilà, I swear, it's the best combination ever!


(You can keep the pesto in the refrigerator a week.)

13 comments:

  1. This is the real receipt Stina, but the problem at the end is the dessert as our man is perfumed with garlic !! Nevermind we have eaten both...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha , Yes Uta true! But both had garlic so no one smelled the other!

      Delete
  2. hmmm that looks so delicious... i will try this;)

    ReplyDelete
  3. Hej Stina. Jag kanske har en liten personlig fråga. Hur har ni tänkt att göra i framtiden? Ska M pendla forever, ska Alexis gå på dagis i Sverige osv? Och vad tycker M om att enbart se och träffa sin son på helger och sporadiskt? Är lite nyfiken hur andra fixar vardagslivet, bor själv utomlands pga min sambos jobb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alexis ska förmodligen gå på dagis i Sverige ja och vi har även skrivit in honom på skolor i Sverige. Men vi kollar på privatskolor i Schweiz också, för vi vet ju inte vart vi hamnar.
      För Alexis spelar det inte så stor roll tragiskt nog, för när vi är i Schweiz kommer M hem väldigt sent ändå, ibland när Alexis sover. Det är inte lika familjevänligt utomlands som du säkert redan vet om du inte bor i Sverige. Men jag saknar honom vädligt mycket i veckorna och det är väldigt tungt att vara själv så mycket även om jag har en barnflicka/assistent som hjälper mig 6 tim/veckan med handling etc.
      Men vi hoppas ha hittat en mer permanent lösning innan året är slut. För det är inte bra för någon i familjen att ha det så här, även om det går.
      På helgerna är M med Alexis mycket och badar honom varje kväll.
      Vi har ju inte en vanlig familjesituation på något sätt, men det gör en ödmjuk och livet blir garanterat inte trist och tråkigt!

      Delete
    2. Hej Stina
      Jag hoppas att ni hittar ratt losning for er lilla familj. Om ni tittar pa skolor i Zurich sa kan jag rekommendera Tandem IMS, dom har skolor i bade Zollikon och Seefeld och ar jatte duktiga (min dotter gar dar och alskar det). Dom har lektioner och dagis pa engelska, tyska och franska. For lite aldre barn har folk har tipsat om Lakeside School och ICS. Jag har ocksa kollat pa Schweiziska skolor och pa vissa kan man ga en engelsk/tysk linje och ta IB examen sa det kan ocksa vara vart att kolla.
      Lycka till
      Carin

      Delete
  4. Åh vad gott! Finns inget bättre än god pasta pesto! Förresten tror jag att jag såg dig i stan idag vid NK (om det nu var du) blev lite starstruck! :) Alltid lika stylish! Tack för en bra blogg i alla kategorier!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för komplimangen! Ja det var nog jag. Om jag hade en leopardkappa på mig?!

      Delete
    2. Haha ja, då var det du :)

      Delete
  5. Did you use a Thermomix?

    ReplyDelete
  6. Det receptet knycker jag på momangen så stort tack så mycket.
    Önskar dig en fin dag i det soliga och underbara vädret:)!
    Kram

    ReplyDelete
  7. Fullkomligt magisk bildserie! Du är väldigt talangfull när det kommer till bildkomposition!

    ReplyDelete