Sunday, December 2, 2012

Chinchilla fur


So this weekend had been planned for some months now and what better way of enjoying it, then with a new fur. I've looked at this one here for quite some time before I had it shipped over to Switzerland from Sweden. I was uncertain it would look as exclusive as I'd wished for, but I have to say it lived up to all my expectations and even exceeded them.
This light grey, super soft Chinchilla fur is going to be loved for a long time and become one of those classic, perfect little jackets to put on to a pair of jeans or match it with some leather pants, a skirt or just elegantly to an evening dress. A real saver when needing a small warm blazer or jacket, but still chic and fashionable.
I'll show you how I wore it this Saturday out for dining and party with all of our friends here.

26 comments:

  1. Amazing choice - enjoy it!

    ReplyDelete
  2. chinchilla is my all time favorite !!!!
    www.alexavoncanisius.com/blog/

    ReplyDelete
  3. Spännande att få se, säkerligen elegant och vacker! Vad roligt att ni fick en lyckad helg, underbart när det blir så trevligt som man önskat och längtat efter. Hoppas du får en bra start på en ny vecka imorgon:) Bästa hälsningar

    ReplyDelete
  4. It is so said that a lady like you still prefer real fur...???!!! Is it still so "in fashion"???!!! Look on the pictures from chinchillas farms!!! It is embarrassing that you feel so well while put it on:(:(:(...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wearing a fur has nothing to do with being a Lady or not. But judging people on such simple grounds like wearing a fur or not is not ladylike. If anyone strives to be a Lady.

      Delete
  5. Hey amazing its really charming one and gives rich look...I think it can be very comfortable it seems....

    ReplyDelete
  6. Stina! Tycker mycket mycket om din blogg! Blir ledsen nar jag ser att du kopt en pals.. Har du tid att se det har klippet om palsindustrin med Eva Mendes? Link: http://www.peta.org/features/Eva-Mendes-anti-fur.aspx
    Om du inte orkar se hela, det ar mkt hemskt och jobbigt sa kanske du kan googla tex 'fur industry' och titta pa lite stillbilder, det ar lite mindre hemskt an att se motion pictures dar de misshandlar djuren grovt och flar dem levande.
    Jag har last din blogg genom aren och inspirerats mycket! Tycker mycket om den, det ar darfor jag nu blir sa ledsen att du koper en ny pals.. Har fatt uppfattningen att du tror pa Karma, men det ar ju bara min uppfattning, kanske inte ar sant? Isafall undrar jag hur du ser pa att bara pals och om det paverkar karma?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, hoppas du fått lite mer uppfattning om vart jag står i pälsfrågan. Jag tror på att bete sig korrekt och värna om människor och djur. Frågan är svår och fylld med dubbelmoral. Jag har sett dessa filmer, men också filmer om hur fjädrar slits från fåglar för våra duntäcken, smink testas på de mest vidriga sett och säljs till oss som Loreal och andra märken.
      Jag minns pälsdebatten på 90 talet när alla supermodeller som Claudia, Naomin, Cindy etc gick omkring med fanan, "I rather go naked then wear fur" - och alla ett år senare hade fångats hos paparazzins ofrånkomliga öga med pälsar i deras riktiga privatliv.

      Har ju stått upp för mitt pälsbärande genom åren och jag har inte förändrats för det, men nu är det kyligare och därför blir det tydligare att jag har både läderväskor och pälsar.

      Tack för din kommentar som jag verkligen uppskattar!

      Delete
  7. A lot of money the Chinchilla!!!

    ReplyDelete
  8. Hej Stina,

    Jag har på hela taget uppfattat dig som en upplyst, intelligent och påläst kvinna på alla sätt och vis. Jag har visserligen inte följt denna blogg sedan start, men jag trodde inte du bar äkta päls utan högkvalitativa, härliga fuskvarianter i så fall. Kanske var jag naiv.
    Jag vet mycket väl att alla inte går till det allra yttersta när det gäller animaliska produkter, men jag har genom åren ändå upplevt att de flesta ändå drar sin gräns före pälsen. Jag hade så höga tankar om dig, så jag måste fråga hur du ser på chinchillornas tillvaro i detta sammanhang. Du har naturligtvis din fulla rätt att avstå från att svara. Men som ett av dina "fans", känner jag att jag måste ställa frågan och fundera om jag ska återvända hit fler gånger. Tack för att du läst hit i alla fall.

    Bella

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Bella, tack för din kommentar, hoppas du läst mitt senaste inlägg!

      Vänligen, stina

      Delete
  9. LADIES: I totally understand your thoughts about fur, my mind is wonder every day and in my puberty I was a vegetarian for that sake for many years. It's one of the worlds most double moral issues.
    I'll get back to you with a proper answer about fur and the topic tonight or tomorrow. It's such a sensitive one and I need time to write it time properly.

    Please have patience.

    Best regards,
    stina

    ReplyDelete
  10. Stina! Jag är en trogen läsare av din blogg och har alltid sett till dig som en intelligent och påläst person ch blir helt förfärad av ditt senaste inlägg. Håller med charliesloberg o bella - så ledsamt och uppriktigt talat.förfärande att du skrupelfritt stoltserar med en päls på det här viset. Jag är besviken, hade minst sagt väntat mig mer av dig.

    Cecilia

    ReplyDelete
  11. That fur is not real chinchilla, it's most likely a special kind of rabbit (called chinchilla-rabbit/rexrabbit wich also Versace has used for some furs befor), they take away the longer coarser hairs and then cut it, wich makes it look and feel like real chinchilla fur, but is much cheaper. 7 500 SEK is way too cheap for real chinchilla. They make these furs in asia.

    ReplyDelete
  12. Då jag även tidigare haft chinchillor som husdjur kan jag konstatera att pälsen ej är av chinchilla. Chinchillor har ej så lång päls som det som syns kring halsringningen på jackan.

    ReplyDelete
  13. Hello again,

    I've already emailed the designer and asked about this. True, it's fox fur around the collar and the end of the arms but the rest is chinchilla. Not the absolute most expensive kind, that one needs to be in the exact same shade of grey and is ten times double the price.
    The brand byMalina buys the chinchilla with the certificate that all their furs, especially the chinchillas, are made in the correct way, approved and with no torture of the animals. Big companies like NK (Scandinavian luxury department store) and Best of Brands demands that of all fur brands to be able to retail them.

    Best,
    stina

    ReplyDelete
  14. But Stina,
    you checked up on this now - as you`ve already bought the fur?

    this also says nothing about your thoughts about fur in general. Would love to hear it.
    Best regards, Tove

    ReplyDelete
  15. Håller med dig. Alleles för mycket dubbelmoral när det gäller päls. Många som klagar har säkert både skinskor och äter animaliska produkter. Det är ungefär som när man släcker ljuset på "earthour" en timme för att dagen efter beställa en resa till Thailand....
    Fantastiskt fin jacka, gillar hur du gör ton i ton med toppen på andra fotot.
    JW

    ReplyDelete
  16. Tack for att du publicerade mitt inlagg och tog dig tid att svara. Jag ar strikt nar det galler all min konsumtion och jag forstar inte att det ar ett forsvar att bara pals for att andra manniskor har dubbelmoral och bar lader, anvander duntacke och sminkar sig med loreal etc. Jag forstar inte hur man kan gora handlingar som gor andra varelser illa nar man har informationen framfor sig!! DU verkar dessutom mycket upplyst vad galler alla de har hemska industrierna sa du vet ju vad det handlar om!! Vi kan inte gora allt, men nagot, sma sma steg. Du ar en vacker, klok och inspirerande kvinna som manniskor forhoppningsvis blir paverkade av och som har en blogg som jag dessutom alskar! Darfor tror jag att jag blir extra upprord! MVH Mycket ledsen fore detta trogen blogglasare :(

    ReplyDelete